mandag

...og jula varer helt til påske!

Jeg lurer på en ting. I Nationaltheatrets oppsetning av 'Fanny og Alexsander' så har de valgt å ha en forteller. Det er et konsept jeg kan godta. Men hvorfor må fortelleren har fett hår og sleik? Det er et konsept jeg ikke kan godta. Kåre Conradi gjør for all del jobben sin som forteller, men hvorfor må han se ut som ei blanding mellom en uteligger og sexforbryter??

Ellers har forestillinga mye humor, snedige sceneløsninger og godt skuespilleri. Nils Ole Oftebro og Mari Maurstad bidrar mye på humorfronten som ekteparet Gustav og Alma Ekdahl. Ellers var det et hyggelig gjensyn med Kari Simonsen på scenen som Helena Ekdahl. Ellers spiller Gisken Armand glitrende som den utspekulerte tjenestepika i Bispegården. Dama er forsyne meg i verdensklasse!

Jeg mener forøvrig at det er viktig at biskopen er av det skikkelig grymme slaget, og her Erik Hivju når ikke helt opp her. Han forblir en litt eldre herremann med tøfler, og ikke en brutal ektemann med sterke psykopatiske trekk. Tidligere spilte Bjørn Skagestad rolla, men han var nå omgjort til jøden Isak, og Sverre Anker Ousdal (som tidligere spilte Isak) befant seg ikke i teatret overhode. Men hvilken skuespiller kunne blitt en skikkelig fandenivoldsk biskop? Jeg ville gått for Dennis Storhøi. Men han er i beste fall på 'feil' teater.

fredag

Twilight to be continued...og Edward er lunken!

På studiet har vi all stillhet sitti inne på et trangt undervisningsrom flira litt av disse kalde beskrivelsene av Edward Cullen i 'Twilight'-serien. Han har kalde lepper, kalde hender - rett og slett et stykke kald kropp. Og skulle en ha voldsomt lyst, så er det jo bare å ta seg en tur Vigelandsparken og smaske rundt på noen statuer der for å få samme opplevelse. Sjøl har jeg kommet fram til at Edward er lunken, men at hans store rival Jacob er veldig varm. Litt som damer i overgangsalderen.

Og 'Blue Moon' er definitivt Jacob sin bok. Her er det laaaaange utredninger om han, hvordan han blei varulv og hvordan vennskapet mellom han og Bella utvikles. Kanskje ikke så rart når Edward finner det for godt å stikke av for et halvt år, så Bella må nødvendigvis finne noen andre med overnaturlige evner å være sammen med. Det hele ender med en slags merkelig 'omvendt' redningsaksjon der Bella i all hast reiser til Italia for hindre Edward å gjøre bort seg.

Det er en ting som irriterer meg med Bella-karakteren; Hvordan er det mulig å bruke omtrent 50 sider på å gjette at Jacob er en varulv? Jeg er helt sikker på at hver eneste fjortis i hele verden har skjønt etter første setninga. Men Stephenie Meyer skal ha god kreditt for å ha noen ekstra kort i skjorteermet når det gjelder å lure inn nye elementer i fortellinga som gjør at en er forplikta til å lese videre.


'Eclipse' står for tur.

Black Carrey

Ryktet sier at Natalie Portman måtte gå ned ti kilo for å spille ballerina i 'Black Swan'. Det synes jeg er en ganske uhyggelig tanke, og så for meg at denne filmen ville bli to timer med anorektiske strutteskjørt. Riktig nok var Portman tynn, men hun var heldigvis ikke bare tynn, det var også kommet på plass ei rekke ballerina-muskler - noe som absolutt gjør seg i en slik film, og jeg kunne slappe mer av.

Ballett har aldri vært min greie, men Portman har alltid vært min greie. Så jeg gikk på kino for å se henne, ikke for å nyte vakker dansekunst. Heldigvis var det et par andre skuespillere med som bidro til at filmen ikke blei ei rosa bløtkake; nevner hastig Vincent Cassel og Mila Kunis. Også handler jo heller ikke filmen først og fremst om ballet, men om å ønske noe så voldsomt at en blir sjuk av det.

Var heller ikke overstadig begeistra for visse science fiction-aktige elementer som dukka opp her der. Men ellers var det to tomler opp!

Synes forøvrig Jim Carrey har gjort tidenes morsomste ballerina-parodi på 'Black Swan'. Jeg lo så jeg trilla av denne:

onsdag

What to do?

Denne russiske katta klarer å gå baklengs inn i ei glasskrukke. Jeg syntes at det var ganske så festlig og prøvde få min firbeinte til å gjøre det samme. Funka ikke helt. 
'What to do?'

Gadafi-trikset

En kan virkelig spørre seg hvordan verden greier å produsere så mange gale statsledere. Når Libyas diktator setter seg til i en krok med et gevær og brøler om sine martyriske handlinger, så minner jo dette mye om oppførselen til et bortskjemt barn (minus geværet vel og merke, og bombinga av egen sivilbefolkning); 'Hvis jeg ikke får det som jeg vil så er det dere som er DUMME!!' Det er også litt merkelig å bruke narkotika som årsak til at landet er i fullt opprør, en skulle tru at et slikt problem ville gitt motsatt resultat? Men han har sikkert ikke tenkt på at det hadde vært en god strategi for faktisk å beholde makta; dope ned alle slik at ingen hadde vært i stand til å gå ut i gatene og protestere.


Trikset er, etter hva jeg har skjønt, å få militæret over folkets side - og da er mye gjort. En liten diktator aleine mot sine egne soldater varer ikke lenge. Så får vi håpe at militæret i Libya slutter å plaffe løs på sivilbefolkninga og heller får kloa i al-Gadafi. Verden er bedre tjent med en diktator mindre.

'Jeg er ikke gal, bare martyr!'


Celluloid heroes


Everybody's a dreamer and everbody's star
And everybody's in movies, and it doesn't matter who you are
There are stars in every city
In every house and on every street
And if you walk down Hollywood Boulevard
Their names are written in concrete

Don't step on Greta Garbo as you walk down the Boulevard
She looks so weak and fragile that's why she tried so hard
But they turned her into a princess
And they sat her on a throne
But she turned her back at stardom
Because she wanted to be alone



You can see all the stars as you walk down Hollywood Boulevard
Some that you recognize, some that you've never heard of
People who worked and suffered and struggled for fame
Some who succeeded and some suffered in vain

Rudolph Valentino looks very much alive
And he looks up ladies dresses as they sadly pass him by
Avoid stepping on Bela Lugosi
'Cause he's liable to turn and bite
But stand close by Bette Davis
Because hers was such a lonley life

If you covered him with garbage
George Sanders would still have style
And if you stamped on Mickey Rooney
He would still turn around and smile
But please don't tread on dearest Marilyn
'Cause she's not very tough
She should have been made of iron or steel
But she was only made from flesh and blood

Everybody's dreamer and everybody's star
And everyone's in show biz, it doesn't matter who you are
And those who are successfull
Be always on your guard
Success walks hand in hand with failure
Along Hollywood Boulevard

I wish my life was a non-stop Hollywood movie show
A fanasy world of celluloid villains and heroes
Because celluloid heroes never feel any pain
And celluloid heroes never really die 

The Kinks



tirsdag

Kompetanse eller ferdighet? Eller begge deler?

Er det typisk nok å være flink?
Noen ganger lurer jeg på hvordan norsk skole så på seg sjøl før PISA i forhold til elevenes ferdigheter og kompetanse. Gro Harlem Brundtland sa en gang at det var 'typisk norsk å være god'. Men er det typisk norsk å være flink? Og hva skal en være flink i? Jeg lurer litt på om vår egen skole-sjølinnsikt fikk seg en liten brist da resultatene begynte å tikke inn, og vi innså blant anna at finnene lå milevis foran oss og at vi havne litt under middels. Men så lenge vi holder svenskene bak oss, så er situasjonen til å leve med - kanskje??

Ferdighet = kompetanse
PISA blei satt i gang som et prosjekt for å utjevne sosial forskjeller grunnet ny markedsøkonomi. Det var viktig å utforme ny utdanningspolitikk som gjør mennesket kompetent til å delta i samfunnet. Ingen vil vel protesterer på at det er viktig, men hva er indikatorer på kompetanse? Forhenværende kunnskapsminister, Øystein Djupedal, mente at kompetanse er grunnleggende ferdigheter som å lese, skrive, regne, bruke digitale verktøy samt uttrykke seg muntlig. Men hva da med samhandling (samarbeid, konfliktløsing, være positiv til andre)? Evne til å handle sjølstendig (sjølinnsikt, skape egen framtid, forsvare rettigheter)? OECD (les her) ville stilt seg kritisk til Djupedals noe snevre oppfatning kompetanse, og ender opp med et kompetansebegrep som også innbefatter samhandling og evne til sjølstendig handling.

'Det er i følge OECD en av kompetansene å kjempe for
egne rettigheter.'
Da politiske myndigheter bestemte seg for å starte arbeidet med en ny lærerplan i 2001, så opererte de med et ord som 'basisferdighet'. Jeg er ikke så sikker på om det ordet hadde vært brukt i så mange andre sammenhenger, og derfor blei det litt merkelig at ingen definerte begrepet. Likevel blei begrepet brukt i forhold til fagene norsk og matematikk, hvilket betyr at norskfaget blei redusert til et basisferdighetsfag - og dermed ikke skulle være et overfag (...og der forsvant ideen om at alle lærere er norsklærere?). Etterhvert skjønte utvalget at det var lurt med et anna begrep, og erstatta 'basisferdigheter' med 'basiskompetanser' - for nå å kunne legge seg nærmere OECD sitt kompetansebegrep.  I realiteten var resultatet at utredninga bare gav legitimitet til å drive et nasjonalt vurderingssystem.

I 2004 kom stortingsmelding nr. 30, og der går en tilbake til å bruke begrepet 'grunnleggende ferdigheter' med den forklaringa kompetansebegrepet blei tatt vare på i den generelle lærerplanen (...der det står alt om at barnet 'skal rustes til livet og mestre de utfordringer som måtte komme...' og sånn). Derfor blir det litt rart at utvalget begynte å drøfte dannelse og koble det opp mot grunnleggende ferdigheter, men det får nå stå sin sak. Norskfaget oppgraderes til et overfag fordi uansett hvilket fag, inneholder det språklige aktiviteter. Ikke verst.

I LK06 (den læreplanen vi har nå) så ender skolen opp med begrepet 'grunnleggende ferdigheter' (lesing, skriving, muntlig ferdighet), men at disse gjøres eksplisitte for hvert fag. Kompetanse forblir et begrep som vaser rundt i den generelle læreplanen. Det som virkelig er interessant er at elevene ikke blir vurdert i evne til å uttrykke seg skriftlig og muntlig i internasjonal vurderingsforskning. Det betyr at 2/3 av basiskompetansen aldri får noe utslag i PISA-målingene. Oups? Ja, oups.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...