fredag

Åssen det? Del 1

Etter hyppig mailkorrespondanse med Språkrådet fikk jeg passet påskrevet da de fortalte at det siden 2005 ikke er lov å skrive "åssen" fordi det brukes (nesten) ikke lenger muntlig. Litt heit i toppen marsjerte jeg inn i mitt eget klasserom og spurte elevene mine om de sier "hvordan" i steden for "åssen". Omtrent samtlige hylte at de bruker fremdeles "åssen" når de snakker, og åssen-hjertet mitt jubla høgt etter den timen - fordi jeg trur at Språkrådet tar FEIL. Det er veldig mange som bruker "åssen" daglig - ergo; det burde være å finne i ordboka, slik det var fram til 2005.

Elevene kunne også bekrefte at de har i-endinger i fortidsform av verb ("sitti", "finni", "liggi"), men det er paradoksalt nok bare lov å bruke på nynorsk...?! Språkrådet sier at disse formene på en måte "tilhører" nynorsk, og at det ikke vil med det første åpnes opp for at en kan bruke det i bokmål. Neivel, men her på østlandet så bruker vi likevel i-ending - og hva er poenget med radikalt bokmål hvis en ikke kan bruke dem? De er jo tross alt lov på nynorsk.

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...