tirsdag

Tenke sjøl-faget

Til min store lettelse oppdager jeg til stadig at elever viser at de kan tenke sjøl. I år har jeg en meget kvikk og oppgående klasse på studiespesialiserende som ikke er redd for å mene ting - og det er en egenskap som burde verdsettes mye mer i skolesystemet. Vi burde rett og slett hatt et Tenke-sjøl-fag, der elevene trenes i sjølstendig tenkning og hvordan komme fram til ei eiga mening samt hvordan retorisk trening i heldig formidling (slik at alle andre debattanter bare blir "duster").

Etter et program på TV2 om ei ekstremistkristne i USA, satt jeg med åpen munn og utstående øyer etter å ha sett og hørt hvordan det å frata menneskers evne til å tenke sjølstendig resulterer i hjernevask og intoleranse. Da reporteren spurte forstanderen i menigheten om han virkelig trudde på at hans lille menighet på 50 stk. var de eneste på hele jordkloden som ville komme til himmelrik fordi de står langs veien med plakater der slagordet er "God HATES fags" - så var svaret: "It's impossible to talk to you because you're so stupid". Men hva om vi lærere bruker litt av samme teknikk for å dytte ferdigtygde meninger inn i hua på elevene? Jeg lovpriser grantoppene hver gang elever våger å stå for noe og tør å si det høyt. Heia norsk skole!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...