fredag

Korslaget i Aurskog-Høland

Kor har blitt trendy igjen - og ti fingre og et hælspark i lufta for akkurat dèt! Ingenting er så morsomt som å synge sammen med andre, det har jeg årevis av erfaring med. Forrige helg var det altså Korslag i Aurskog-Høland kommune og med utsolgte billetter - så er det ingen tvil om at DETTE er noe vi vil ha i denne kommunen! Og med familie, venner og bekjente i alle kor - så var det duket for fest. Og fest blei det, og masse sangglede var det og stemninga i salen var til å både ta og føle på. Og jeg trur at det beste koret vant, faktisk. Men dèt kunne være littegranne vanskelig å bedømme ettersom lyden ikke var så god. Til tider kunne det være vanskelig å høre både kor og solister fordi alt blei bare rørt inn i i den samme lapskausen bestående av høg lyd, masse lyd og gjenklang. Høland sang  a capella på deler av  'Super Trouper' - hvilket var veldig lurt, fordi da var det mulig å høre koret skikkelig. Når det er sagt, så er det bare å takke kor, korledere, konferansierene og alle andre for minneverdig kveld og topp innsats. Dette blei en kommunefest!!  

Han i svart der er min lillebror, og han sang solo under kor-
slaget. Lov å skryte litt, da? 

27 kommentarer:

  1. Ikke rart at Høland vant - de jukset jo! Over halvparten av medlemmene i koret synger jo i koret Inspirato til vanlig!! At ikke ararngørene har tatt tak i dette skjønner jeg ikke! Det blir som å løpe 100meter mot en som er dopa! Reinspikka juks!!

    SvarSlett
  2. Mulig det er juks? Men synes likevel det største problemet var lyden jeg, da.

    SvarSlett
  3. Da jukset i såfall Team Søndre og Team Aurskog også. Begge korlederne synger i det utmerkede Lillestrøm-baserte koret Frisk Pust - som holder LITT høyere nivå enn Inspirato. Elendig dårlig argument. Hadde Inspirato vært et kor der utøverne sang profesjonelt, ville det vært juks. Men dårlige tapere vil det jo bestandig være.......

    SvarSlett
  4. Hørtes kjekt ut med en slik samlingskveld! Å synge er gøy. Og ja, jo, klart det er lov å skryte litt av broren sin :)

    Ønsker deg ei god helg
    Klem Tonje

    SvarSlett
  5. Til anonym som kaller det dårlig argument! Å si at det er juks at dirigentene synger i kor er jo helt på jordet! De MÅ faktisk kunne det de driver med for at dette skal kunne bli noe av! Hele poenget med dette korslaget var å sette sammen ett kor med folk som IKKE til vanlig synger i kor. Når vi som publikum så ser at over halve koret Inspirato står på scenen sammen skjønner jeg at de reagerer!! Arrangør Høland Sparebank burde tatt tak i dette for lenge siden! Korene og korledere trodde nok at konkurransen skulle være rettferdig, men den gang ei og det er veldig synd! Tviler på at noen gidder å stille opp på dette igjen hvis ikke reglene følges.

    SvarSlett
  6. @Tonje: Med 900 solgte billetter så er det veldig stas å ha korslag. Og da er det også lov å skryte litt! Hehe.

    SvarSlett
  7. @ alle dere andre: Jeg trur helt sikkert folk blir med på korslaget igjen! Stemninga i hallen viste jo at dette var svært så populært. Mitt forslag er at det er hvert 3.år. Da får en god nok tid til utskiftninger osv.

    SvarSlett
  8. Tatt tak? Hvilke regler? Dine? Det sto da ikke noe i spillereglene at du ikke hadde lov til å ha erfaring fra korsang for å synge i hallen? Hva slags underholdning tror du publikum ville ha? God eller dårlig? Du har rett i at publikum reagerte når de så halve Inspirato. Til de grader. Positivt. Gled deg med resten av kommunen for hva alle korene presterte istedet for å fokusere på noe som er helt irrelevant.

    SvarSlett
  9. Til anonym: du får ringe til styringsgruppen i Høland sparebank da vet du, så får du høre reglene - og du vil forstå at jeg har rett! Høland begikk regelbrudd! Sitat: "Korslaget skal IKKE tappe allerede eksisterende kor for medlemmer"! I rest my case!! Capish???

    SvarSlett
  10. Tappe kor? Var jo ingen i Inspirato som slutta i det koret for å delta i Korslaget. Du er kun sjalu. Fysj. I rest my case. Æddabædda.

    SvarSlett
  11. Again, I rest my case! Barnslige kommentarer som "æddabædda" er SÅÅÅÅ enkle å heve seg over! Der tapte du hele nettdiskusjonen!

    SvarSlett
  12. Hehe. Det er du som leker dommer, ikke jeg. Er det noen som er barnslige - og smålige - så er det du. Og ironi - har du hørt om det? Korslaget handler om å sette de beste sangerne i kommunen opp mot hverandre og å skape god underholdning. Det klarte korene - ifølge publikum, arrangører og dommere. Så hvil saken så mye du vil, du. Du er i et latterlig mindretall.

    SvarSlett
  13. Til anonym nr 1: Jeg her HELT enig med deg! Det var ingen tvil om at Høland jukset. Jeg så med egne øyne fra salen at ca 70% av det koret var fra Inspirato. Da kan det ikke lenger kalles korslag! Juks kalles det!!! Tviler faktisk på at så mange gidder å bli med i 2013 når ikke spillereglene er like for alle lag.

    SvarSlett
  14. Hvordan kan dere være "enige" om at det er juks når ingenting i reglene sier at det er "ulovlig" eller "forbudt" å bruke mennesker som synger i allerede etablerte kor. Sitatet som anonym # 1 her referer til er kun en oppfordring. Ved auditionene har dirigentene fått frie tøyler. Ingen vil høre bygdas nest beste sangere. Det ville være å undervurdere publikum. Men det er kanskje ikke så nøye, bare ikke Høland vinner?

    SvarSlett
  15. Fant nettopp denne bloggen og denne denne diskusjonen bare MÅ jeg være med i! Anonym som skrev det siste innlegget: du kan neppe vite mye om korsang eller?? Har vel aldri sunget i kor tenker jeg?? Du skjønner i allefall ikke at ett kor som allerede kjenner hverandre (OG dirigenten) har STORE fordeler av å kjenne dirigentens diksjon og tegngiving hverandres intonasjon, tekstuttale, stemmer, dynamikk, styrker som sangere, osv. osv. Og det med at "ingenting i reglene sier at det er "ulovlig" eller "forbudt": Hallo!! De tok jo Inspirato, kalte det korslag-kor'et fra Høland og satte det på scenen! Hvis ikke det er juks så vet ikke jeg! Oppdater deg på reglene før du uttaler deg neste gang!

    SvarSlett
  16. Sitat Anonym: "Tviler faktisk på at så mange gidder å bli med i 2013 når ikke spillereglene er like for alle lag."

    Hmmm...spillereglene var vel like for alle?!

    Det er vel også naturlig at de som er mest glad i å synge melder seg på korslaget og det er stor sannsynlighet for at nettopp disse allerede bruker fritiden sin på å synge i et annet kor.

    Jeg tror Høland vant fordi de gjorde noe genialt og annerledes - og det hadde alle lik mulighet til. Kjør på. Heia den som er mest kreativ!

    SvarSlett
  17. Reglene sier ikke noe om at korsangere ikke får lov til å delta i korslaget. Ikke mer å diskutere.

    SvarSlett
  18. Jeg skulle like å se den arrangøren som reklamerer med at "Nå har vi gleden av å presentere Aurskog-Hølands nest beste korsangere!" Full hall my ass.

    SvarSlett
  19. Vær så snill å les alt som er skrevet igjen! Jeg har ikke sagt noe om at folk som kunne synge og som synger i kor id ag ikke kunne delta. Det som blir feil er følgende: MAN TAR HELT OG ALLEREDE EKSISTERENDE KOR OG KALLER DET KORSLAG-KORET!!! Hadde de i det hele tatt audition???

    SvarSlett
  20. Janteloven lenge leve. Mulig det er lumpent gjort. Men det er fortsatt ikke juks. Juks forbinder jeg med noe som er ulovlig og uredelig spill. Det er det IKKE snakk om her. En kan ikke nekte folk å bli med fordi de er flinke.

    SvarSlett
  21. Her er det INGEN som har jukset. Det har vært full åpenhet mellom kor og korledere. Det har vært felles møter og det er ingen "juksing". Alle kor består av unge, gamle, korsangere, ikke korsangere. Alle kor har hatt audition og alle korledere har hatt en jobb med å få folk til å stille opp.

    Det blir Korslag i 2013, og det kommer til å bli suksess igjen. Årets Korslag tror vi var en god reklame for mange som satt i salen - kanskje de kommer på audition ved neste anledning!

    Lyden i hallen kan variere litt med hvor du sitter i salen. Det er vanskelig med lyd i en sportshall, men vi skal ta med oss denne tilbakemeldingen til tekniske arrangører og gjøre det enda bedre neste gang!

    Bli med i 2013!!

    Med vennlig hilsen
    Styringsgruppa, Korslaget Aurskog-Høland

    SvarSlett
  22. Enig med dere. En kan ikke komme i etterkant og si at det er juks ved å konstruere opp regler som ikke finnes.

    SvarSlett
  23. Jeg sitter å leser min datters blogg med og en viss forbauselse. Fra mitt ståsted i nabokommunen ser jeg det litt utenfra og vil gjerne kommenter et par ting.

    For det første tror jeg ikke det var noe juks i korslaget. Det faller på sin egen urimelighet at det å synge i et allerede eksisterende kor, skulle være diskvalifiserende for å delta i korslaget. Her tror jeg det må være lokalpatriotismen som har boblet over. :-)
    Jeg registrerte at Høland hadde mange flere sanger i koret sitt en de andre korene hadde. Det kan selvfølgelig gi noe utslag på hvordan det låter. Kanskje det kunne være et tips å ha en øvre grense på f. eks. 20 sangere i hvert kor neste gang?

    En annen ting som det er mye viktigere å ta tak i, er lyden. Den var rent ut sagt helt forferdelig, og jeg tror ikke at det har noe med hvor i salen man satt. I et ellers på mange måter vellykket arrangement var det veldig synd.
    Mest synd var det selvfølgelig for korene som hadde øvd i månedsvis. Jeg veit hvor mye jobb det er med å øve inn en sånn opptreden. Jeg var sjøl innvolvert i korslaget i Indre Østfold.

    Det var også synd for oss publikummere som ikke egentlig fikk høre hva korene var gode for. Det ble utvist stor kreativitet i framførelsene, og alt kunne ha ligget til rette for en fin musikalsk opplevelse.

    Jeg hadde kjøpt billetter til korslaget fordi jeg er interessert i korsang. Dessuten hadde jeg "kjentfolk" med i et av korene. Jeg hadde gledet meg til en kveld med mye godlyd. Det ble det ikke.

    En ting til slutt: Kanskje det hadde vært en ide å vente med servering til etter at korslaget var slutt. Publikummere som vandrer ut og inn og skravler i krokene bidrar heller ikke positivt til lydbildet. Dette var tross alt en korkonkurranse og ikke et idrettsarrangement. :-)

    Mam

    SvarSlett
  24. Mht øvre grense på 20, så var grensa 20. Alle korene stilte med 20 på scenen. Mht servering, så generer dette en god del inntekter til det frivillige idrettslaget BSF som hadde 70 funksjonærer på dugnad denne kvelden. Det var en korkonkurranse - men også et underholdningsarrrangement. Akkurat som et hvilket som helst teater i Oslo, Operaen eller en konsert Aurskoghallen, serveres det drikke med og uten alkohol. Varmen i hallen denne kvelden tilsa også at det var nærmest livsnødvendig med væske.

    SvarSlett
  25. Jeg forstår ikke at Styringsgruppen i Høland Sparebank tør uttale seg her, og til og med påstå at det ikke var noen som jukset! Skal jammen tipse de andre bygdene om det til neste år. Bare å invitere hele Oslo Gospel Choir eller The Real Choir til å delta som "Team Bjørkelangen" eller "Team Setskog"! Det blir skikkelig gøy for de andre korene tenker jeg!!

    SvarSlett
  26. Det er jo litt leit at Høland har så mange, gode sangere. Jeg ser den.

    Når det gjelder antall kormedlemmer, så hadde det sikkert ikke vært dumt med ei øvre grense også?

    SvarSlett
  27. Den øvre grensa var på 20. Max 20. Og ingen overskred den. Ja, styringsgruppa i Høland og Setskog Sparebank (som den heter) har jo ikke noe med å uttale seg om korslaget sitt, haha! Å få 1.000 tilskuere til å sitte musestille - med eller uten alkohol - og med så mange yngre tilstede - skal uansett godt gjøres. Stakkars de andre korene, som ikke hadde med hølendinger, forresten. Noe så urettferdig.......

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...