onsdag

Sterkere enn Karlsons lim


Det er nok mange fagfolk som har gnudd seg litt i skallen over hvorfor 'Twilight' har blitt så populær. For skal en plukke fortellinga fra hverandre så handler den om to ting; 1.) evig kjærlighet 2.) kampen mellom det gode og onde. Serien sklir glatt inn i det melodramatiske tekstuniverset. Nå har melodrama i lang tid vært et skjellsord å betrakte fordi det er synonymt med litteratur av lav kvalitet. Men det blir plutselig litt vanskelig å ignorere et fenomen som selger over 100 millioner eksemplarer. Ikke en ubetydelig størrelse det, akkurat.Men hva er egentlig så galt med melodramaet? Ibsen brukte det som virkemiddel, det samme gjorde Kielland. Begge av at høglitterær herkomst. Jeg trur det er absolutt veldig sunt at Twilight selger i bøtter og spann. Det er pause fra hverdagens konstante støy. Lesere kan gå inn i et univers der det gode alltid vinner og den evig kjærligheta er sterkere enn Karlsons lim.

4 kommentarer:

  1. OK... Jeg gir meg... jeg skal skaffe bøkene og gi dem en sjanse, men filmene er etter min faglige og profesjonelle vurdering rett og slett dårlig håndtverk!
    det eneste jeg står igjen med etter førstefilmen er at jeg har lasta ned endel Muse sanger og skrevet ut Muse låter fra Chordie.com...
    Jeg kommer ikke over "glitre glitre-scenen" og den halvhjerta "tørsten" til de snille vampyrene.
    Andrefilmen fikk jeg helt skrekken av da jeg så det som må være verdens styggeste manne-brystkasse... Jepp jeg snakker om Mr Pattison...
    her snakker vi usymetrisk og u-sexy...
    Men jeg skal gi bøkene en sjanse...
    helt sannt...

    :)

    SvarSlett
  2. Hehe... Som sagt - se på bøkene som filmmanuskripter. Alt er melodrama fra ende til annen. Der er jo Kielland og Ibsen litt mer kløktige, da. De bruker melodramaet snedigere.

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg må tilstå at jeg ikke har sett noen av filmene eller lest noen av bøkene, men så er jo jeg en gammel dame som ikke tror så veldig på "evig kjærlighet" heller! Jeg kan derfor ikke uttale meg om dette, men ønskerdeg en herlig sommer! Klem fra bestemor!

    SvarSlett
  4. HAHA...
    takk for kommentarer... men jeg driver med drager.. ikke vampyrer :)
    Jeg må innom biblioteket før jeg avgir avsluttende dom om saken... Jeg tror nok jeg vil få mer ut av bøkene pga at det er mye som beskrives skriftlig, endel indre liv og beskrivelser som jeg mistenker har gått tapt i turen over til storkjermen...
    Jeg gir ikke opp en story før jeg har lest boka...
    Bla så jeg atonement før jeg leste boka og kjeda vettet av meg. men så leste jeg boka og satt bare og gråt gjennom hele greia så da måtte jeg se filmen igjen og siden har filmen faktisk fått ny "ressonans"...
    Evig kjærlighet er jeg enig med bestemor på... det er noe oppskrytt tullball... Men det gir grunnlag for noen veldig gode historier...

    Jeg skriver forresten en roman for tida... ikke fastsatt utgivesesdato... men du skal få den tilsendt når den er klar. jeg tror du vil like den... ;)

    Marit

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...