torsdag

PISAslæshOECD

Det er jammen ikke lett å holde styr på alle forkortelsene som befinner seg på den pedagogiske stjernehimmelen. I forbindelse med studiet leser vi artikler der visse begrepene dukker opp rimlig ofte, og de fleste støter jo på dem i ymse medier i forbindelse med 'sjokkerende' dårlige resultater. Jeg har aldri brukt energi av noe slag på å finne ut hva PISA faktisk betyr, for meg kunne det like gjerne vært en forkortelse for 'prompete islendinger søker akrobatikk' - så derfor har jeg nå gått inn for å få ei begrepsavklaring:
  • PISA = Programme for international student assessment. Opphav i OECD
  • OECD = Organisation for Economic Co-operation Student Assesment *sukk, litt av en tirade med ord det der..* (som kort fortalt er ei viderutvikling av organisasjonen som gjennomførte Marhsall-hjelpen etter 2.verdenskrig. Litt historisk kontekst hjelper alltid på. *hey* I dag er det en skokk industriland som driver organisasjonen. Jeg har ikke helt kontroll på hva de driver med utenom å sette i gang store kunnskapsundersøkelser i skolen, men de har sikker mange nok arbeidsoppgaver til å brødfø hele organisasjonen).


Det som slår meg når det gjelder OECD er at hvor fokusert de er på 1.) økonomisk vekst (altså; kompetanse gir økonomisk gevinst) 2.) effektivitet (jo fortere kompetansen er på plass, destor bedre). Det betyr de tar utgangspunkt i at utdanning er en viktig (viktigste?) faktoren for økonomisk vekst, og at det her ligger et tydelig ønske om å påvirke utdanningspolitikken i landene. Målet er å finne ut av hva elevene besitter av kompetanse og dermed også få kartlagt hva utdanningssystemet presterer. Og da er det opplest og vedtatt at leseferdigheter er nøkkelen til økt kompetanse. Det betyr at når det gjennomføres undersøkelser i de tre hovedområdene (lesing, matematikk og naturfag), så er det med et utgangspunkt at det er ei slags linje mellom leseferdigheter,  kunnskapsfostring og til slutt; få brukt kunnskap på noe som er tjenelig for samfunnet.


'Lærere utgjør ikke en
forskjell i PISA.'
Litt merkelig er det jo at PISA ikke har noen spørsmål i forhold til lærerens undervisning. Og som forhenværende lederen i PISA forklarte '....hvis datane bare blei utvirka på grunnlag av lærerne...så er det usannsynlig at en finner en en sterk relasjon mellom lærerkarakteristika og elevenes prestasjonsnivåer...'. De har riktig nok gjennomført en lærerundersøkelse som er utgangspunktet for rådene OECD gir medlemslandene, og at de ser denne som god nok. Men hadde det ikke vært interessant å se om PISA hadde vært sammenfallende? Litt ekkelt hvis de ikke gjør det, kanskje.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...