'Antonius og Cleopatra er så åpen at teatrene heller velger andre tragedier.' |
Denne her er ganske tricky. Gjennom teaterhistoria har det utvikla seg to hovedformer for dramaturgi.
1.) Åpen form
2.) Lukka formShakespeare holder mest til i den åpne formen som inkluderer hopping i tid og sted og mange karakterer. Det betyr at kan la bikarakterer belyse hovedkarakterene samt ta for seg bihandlinger.
Ulempe: Det kan bli for åpent og publikum kan miste oversikten. Ser for meg at det kan være ganske kjipt.
'Det er viktig å gå i dybden.' |
Ibsen bruker i flere av sine dramaer da den lukka formen, og da er ikke lukka form bare en lukka form. I den retrospektive utgava så går mye av handlinga ut på å skue tilbake for å avdekke hemmeligheter i fortida ('Gjengangere, 'Et dukkehjem'). Den lukka formen kjennetegnes generelt ved at handlingsgangen foregår på få steder, det er få karakterer med og alt utspiller seg innafor et kort tidsrom.
Ulempe: Handlingsgangen kan få noen utfordringer i forhold til hva som er naturlig. Ei hel rekke handlinger skal foregå på ett og samme sted uten at noe blir 'rart'. Sjøl ikke Ibsen greide ikke å få det helt til.
Tweet
Dette var interessant lesing. Da lærte jeg noe nytt i dag også! Takk for oppdateringen!
SvarSlettViktig med folkeopplysning, hehe.
SvarSlett