lørdag

Terrororganisasjon PIRLS

Nok en gang sitter jeg med en artikkel på studiet om organisasjoner som driver med ferdighetstesting av norske skolebarn. Ut i fra forkortelsene så kan en jo mistenke at det er snakk om ulike terrororganisasjoner (IEA, PIRLS, TIMMS), og her har jo OECD vært riktig så kløktige; alle har jo kjennskap til den ikke helt rette bygningen i Pisa. Og det er kanskje metaforen? At elevers kunnskaper er like skeive som dette tårnet, og hvis det ikke skjer ei oppretting snart så vil hele greia deise i bakken? Ikke veit jeg, men det finnes faktisk i skyggen av PISA  også andre som leiter seg fram til hva elever kan og ikke kan.
Kom over denne på internett.
Plantepønker.

IEA starta som en klubb for forskerglade sjeler helt mot slutten av 50-tallet som ville finnet ut av hvordan samfunnsmessige forhold påvirker skolen. De to største undersøkelsene går under de velklingende forkortelsene TIMMS (naturfag, matematikk) og PIRLS (lesekompetanse). Til forskjell fra PISA så holder også PIRLS et øye med leseforståelse, lesehensikt og leseholdninger hos barnet. Det er sikkert ikke dumt ettersom de er viktige forutsetninger for at noen i hele tatt gidder drive med lesing.    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...