tirsdag

Nå som høsten er her....

....så er det viktig å komme drassende med fine sommerminner! I stupende regnvær var jeg og reisefølget mitt på ferietur til Kinnekulle i sommer (det er i det området Arn Magnusson blei født, ja. Men området oser av historie, uavhengig om en har lest Jan Guillou eller ei - så absolutt verdt en tur. Ikke er det så langt unna Norge, heller.) Målet med turen var ikke nødvendigvis å labbe rundt i fotspora til Arn, men heller ha en rolig og fin tur sammen med venner.

Det vi faktisk tok oss tid til var å besøke Rörstrand-fabrikken i Lidköping. Der kan en få med seg både det ene og det andre; vi fikk hilse på gigant-mummi, som i langt større grad skremte barn enn vakte tillit. Småfolk kunne få male eget servise samt dreie rare ting. I tillegg er det et stort vareutsalg der av serviser og andre godsaker fra blant anna Ittala. Denne doen til høgre var av det kreative slaget, og ikke spesiell funksjonell. Men noen ganger må jo også kunsten få godt med spillerom. Til venstre er det offisielle bryllupserviset til kronprinsesse Victoria, som jeg faktisk er litt usikker på om går an å skaffe i Norge. Uansett - det er et veldig kongelig servise med sine border og nuppelige blomster, som alle prominente gjester fikk lov til å spise av under bryllupsmiddagen. Nå kan Ola Svenskemann få lov til å gjøre det samme.

Ellers hadde de ugleserviset til Ittala til utsalg på fabrikken. Ugler har jo vært trend ei stund, med det resultatet at dyret dukker opp på de underligste steder. Denne ugla ser både skummel og morsk ut, så det kan være lurt å legge ei potet over fjeset på den hvis du ikke vil ha den glanende på deg under hele måltidet. Sjøl synes jeg dette serviset er skikkelig flott fordi det er så annerledes enn alt anna som finnes på markedet.

5 kommentarer:

  1. Så godt som du skriver er det ikke rart at du får skriveoppdrag etter at folk har lest bloggen din : ) Den er jo råfin!

    SvarSlett
  2. Så hyggelig sagt, Inga! Jeg har mye på hjertet, kan du si.. Hehe. Hender det går litt fort, men det er en postmoderne sannhet som vi alle på avfinne oss med.

    SvarSlett
  3. Ugleserviset er kjempefint - Hakkebakkeskogen møter eventyrskog. Har du sett koppene med forskjellige dyr og trær vevd inn i hverandre? :)

    SvarSlett
  4. Jeg har ikke studert koppene inngående, dessverre. (Sjøl om jeg har drukket kaffe av slik kopp!) Synes bare den ugla er heftig kul. Har du sett serviset med den svarte påfugelen? Ikke dum den heller.

    SvarSlett
  5. Jeg tror jammen jeg må ta med min "Giåå-beleste" bedre halvdel til Arns rike for der er det jo interessante saker for meg også (les: fabrikkutsalget)! Ola Svenskemann var ny for meg, men derimot Medel-Svensson kjenner jeg til...

    God helg!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...