fredag

Ja, jeg trener for lite

Det er en kjennsgjerning at denne kroppen skulle vært mer i aktivitet. Her mangler det både kondisjon, styrke og utholdenhet. Da jeg gikk på lærerstudiet (jeg har valgfag kroppsøving må vite!) så diskuterte hva som faktisk er sunne kroppsideal. Det kan virke som om at pr. i dag så er en fornøyd så lenge kroppen er slank og langlemma - og at det er det eneste kriteriet som settes på en "pen" kropp. Men hva hjelper vel det hvis kondisen sitter fast i dørterskelen og musklene er like voldsomme som en muselort? Maria Mena sa i et intervju etter vekttapet sitt at hun hadde mista så mye muskelmasse at: "...jeg er så svak at det ikke er morsomt en gang..." - og det holder jeg virkelig med henne i. Det er ikke moro å være svak. Heldigvis ser det ut til at kroppsidealet er i ferd med å endre seg,  og at slanke tjukkinger blir dytta ut på sidelinja til fordel for den sunne kroppen - noe som er et skritt i riktig himmelretning.
I sommer fikk jeg meg ei skikkelig treningsøkt i Østerriket da målet var å kravle opp en veldig høg fjelltopp. Ikke nok med at en konstant går i oppoverbakke, lufta er også skremmende tynn. Resultatet i etterkant var ei svett panne, rosa kinn, bustetet sveis og stølhet på de merkeligste steder. Men jeg klager ikke, det var siste gang jeg var skikkelig i fysisk aktivitet. Å løpe etter bussen en gang innimellom teller ikke ass.

2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...