onsdag

Hippe Mozart

I sommer var jeg og reisefølget mitt en snartur innom Salzburg - og sjøl om det er nærmest uhøflig å reise til en slik vakker by på dagstur, så gav byen gjenklang i et stadig voksende hjerte for tysktalende land.

Det skal sant sies at det vrimla av turister der og gatene er så trange at en strengt tatt må være strategisk i sin gange for å unngå kollisjoner og tråkking på tærne. Dessuten fester stillettene seg raskt i ristene som har unormalt store mellomrom mellom stengene.
Jeg er av den oppfatning at det er en turistplikt å smake lokale matretter og lokalt drikke. Da det var mattid, så gikk jeg rett på en slags oransje pølse med sterk sennep i grov og fin variant - samt revet pepperot (?) som svidde nesehår og løsna ørevoksen. I tilleg blei det servert hvitt brød. Og det var det.
Salzburg er jo Mozart sin hjemby - og alt som foregår der er i hans ånd - alt fra sjokolade, til kaffe til statuer. Foran den berømte Mozart-statuen sto en trassig og tro hippe av beste 68-generasjon med langt hår og hullete gitar - og sang avslepent og drøvtyggende på en gammel klassiker. Så kontrastenes tid er ikke over!
Som en trofast Sound of Music-entusiast, så lette jeg febrilsk etter stedene som opptaka er gjort. Men det var lettere sagt enn gjort, og ikke har turistnæringa lagt opp til en Sound of Music buss-tour for slike entusiaster som meg. I New York City finnes det et slikt tilbud som tar deg med til steder det er gjort filmopptak. Noen ganger føles det som om USA ligger et hestehode foran.

2 kommentarer:

  1. Østerrike ja, har vært der, men det var i min korpsspillende ungdom... Var forøvrig på barnefri kjærlighetstur til Barcelona i begynnelsen av måneden. Anbefales på det sterkeste om du ikke har vært der. Den byen tiltalte meg virkelig- kulinarisk og kunstnerisk. En fantastisk atmosfære og deilig klima. Og bra shopping.

    SvarSlett
  2. Poker-Karo? Hehe. Barcelona er et sted alle bør reise til, ja.. Kanskje ila. kommende tiår? Hører mye spennende om arkitekturen der.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...