lørdag

Åh østland, østland - når eg ser deg slik...

Å påkalle medienes oppmerksomhet kan være vanskelig til tider være både krevende og ei tålmodighetsprøve. Jeg prøvde hardt og intenst å få kontakt med redaksjoner i medie-Norge da Høgskolen i Oslo sto for tidenes rot i forbindelse med vitnemål (der karakterer både forsvant og var feil) - uten helt å lykkes med å få saken til å ligge øverst i nyhetsprioriteringsbunken. Og resultatet er fremdeles et administrativt rot som surrer rundt på campus  som ei plagsom flue. Og jeg konkluderte med at sensasjonen var ikke stor nok samt at jeg hverken har kontakter i miljøet, eller er kjendis. (Den siste der kan være ganske avgjørende for spalteplassen).

Det at Pia B. Pedersen bruker mediene for å få en sak på bordet er i grunnen ikke noe unikt. Monster-mastene i Hardanger starta på samme vis, og de fleste har også Yssen-saken forholdsvis friskt i minne. Resultatet er gjerne det samme; en endring skjer. Revurdering av byggeplanene i Hardanger og Valla fikk sparken. Nå er katta ute av sekken når det gjelder NRK og arbeidsmiljøet fordi Pedersen valgte å si opp på direkten. Hun når mange og debatten er allerede i gang. Egentlig er ikke dette noe mer oppsiktsvekkende enn da jeg leverte oppsigelsen min direkte på et personalmøte hos en tidligere arbeidsgiver. Ingen ante noen ting og fikk det bare slengt i fleisen. Forskjellen er at jeg ikke hadde tilgang på kameraer.

Ellers er det en mulighet for å ta slike ting gjennom fagforeninga. Ulempen er at det tar altfor langt tid.

6 kommentarer:

  1. Jeg må si jeg synes at måten Pia B. Pedersen valgte å løse denne saken på var både barnslig, respektløs og kvalmende. Hun jobber for statskanalen, også velger hun å gå på direkten for å si hvor jævlig de har det der? Unnskyld meg, men hvis en NRK-ansatt virkelig tjener så dårlig, så hvorfor i helvete har hun ikke sluttet for lenge siden, og heller tatt seg en jobb på Ica?! Nei dette synes jeg virkelig var dårlig gjort. Hadde hun hatt baller, så hadde hun selvfølgelig gått til ledelsen og snakket direkte til dem! Dette var ikke noe annet enn feigt og dumt.

    SvarSlett
  2. Etter hva jeg har forstått hjelper det visstnok ikke stort å gå til ledelsen i NRK. Jeg beundrer dama slik hun gjorde det, og det beste er at NRK nå må ta stilling til saken, siden hele Skandinavia vet hvordan NRK behandler sine ansatte. Hva hun ikke nevnet, men som alle innsidere vet, er at NRK er berømt og beryktet for at de bedriver en meget aktiv nepotisme. Hvis man ikke har familie eller andre kontakter i NRK , har man liten mulighet til fast ansettelse. Her gjelder ene og alene “It's not what you know but who you know.” Venter spent på NRKs reaksjon.

    SvarSlett
  3. Jeg er helt enig at dette var barnslig og feigt. Men nå har vi heldigvis visshet for at vi ikke hører den skrulla igjen på NRK Østlandssendingen! Herlig!

    SvarSlett
  4. Pia B. Pedersen var ikke så barnslig og feig som de to Anonyme som kritiserer henne her, naturligvis anonymt. Pia B. Pedersen viste mer mot enn de fleste, og tok fatt i en sak som mange allerede har visst om, men som ingen vil uttale seg om. Etter det man leser, har de NRK ansatte som har kommentert saken, stukket halen mellom bena og ment at alt er fryd og gammen i NRK. De kaller jeg for feige.

    SvarSlett
  5. Tipper de første som kommenterte saken over her, jobber i NRK-ledelsen. To gamle dino's.

    Når noen tar så drastiske skritt som å si opp på direkten, regner jeg med du har stanget i veggen en stund. Med andre ord, problematikken har vært luftet uten at noen gadd å ta tak. Mer enn en gang. Jeg er enig at det var en feil måte å si opp. Selvsagt burde hun tatt dette skriftlig og fortalt ledelsen hvilke ting hun gikk i protest mot.

    Når det er sagt; ikke si hun ikke har baller. Det skal hun gjammen ha. Tror heller ikke det blir problem å få ny jobb. Hun har vist seg tøff og møter neppe samme problemstilling hos konkurentene. (Kanskje med unntak av radio1, som virker helt fastgrodd..)

    Jeg sier Heia.
    Men jeg lurer litt på hva du mente var likheten mellom monstermaster, Yssen og denne saken? At de brukte media for å få oppmerksomhet? Alle bruker media for å få oppmerksomhet. Du brukte nok bare feil media når du ville ha oppmerksomhet om bortkommende karrakterer. Blogg, Twitter og youtube er mest vanlig i 2010. Vil du bli hørt, må du først bli sett. Lærte du ikke det på skolen?

    SvarSlett
  6. Det er sant. Men jeg hadde hverken laptop eller blogg på den tida. Når det er sagt - så registrerer jeg at kjente profiler som Scheie og Mubashir sier at de er sjokkerte over hendelsen. Alle er vel i grunnen i det minste overraska over det som skjedde, men hvis innholdet av det hun sier stemmer - så er jo det som er berettiga sjokket.

    Yssen gjorde det samme i forhold til Valla - og du verden hvor effektivt det var, sjøl om det ikke var den korrekte måten å gjøre det på. Men hvem veit, kan godt hende NRK er den beste arbeidsplassen i verden, og at de bare har hatt en løs kanon i stallen.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...