tirsdag

Ta litt tema og la det bli rema

Innledningsvis har studiet mitt vært et basketak med begreper - og da har jeg til min store forskrekkelse oppdaga at ord som jeg trudde visste betydninga av, plutselig har en langt videre betydning og gjerne skvettet over i et anna fagområde. Som for eksempel sjanger som de triadiske tenkerne definerer som en kommunikasjonsform.

På den først samlinga blei jeg introdusert til ordet rema i en litt anna variant enn dagligvarebutikk. Jeg har aldri fundert så mye over åffer Rema 1000 heter Rema 1000, men det seg at det er ei sammenslåing mellom Reitan og Mat (her er kilden min Wikipedia, så det kan være lurt å utøve sunn skepsis). I didaktikkens verden brukes ordet rema som en del av ei veksling med tema, der tema er det kjente mens rema representerer det ukjente i alle ytringer. Så om da en kan tillegge Rema å være 1000 ganger ukjent, vites ikke - men jeg trur neppe det er et godt salgstriks.

Videre har jeg endt opp med å gruble over hvor fargekoda dagligvarebutikkene er. Prix = gul, Rimi = rød, Kiwi = grønn, Rema = blå. Noen som har tenkt tanken å starte en lilla butikk?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...