tirsdag

Til Elin Ørjasæter

Det har alltid vært en blanding mellom entusiasme og irritasjon jeg har fulgt innleggene dine i ulike sammenhenger. Mest fordi du er en annerledes-stemme i samfunnet vårt som stadig utfordrer oss. Entusiasmen stiger når poengene sammenfaller med egne, mens irritasjonen kan også nå skumle høgder når den ikke gjør det.

Denne gangen er det Telemark bataljonen som har vært under lupa di, og mange av poengene dine synes jeg er riktig så gode. Blant anna så kan en kan ikke si at det er en tjenestefeil at en soldat liker drepe. De er nå tross alt det de er trent til. Det jeg stiller meg skeptisk til er eksponeringsbehovet av å fortelle hele verden at det er en rusfølelse å få drept noen talibanere. Er den rusen like stor som faktisk å ta livet av noen? Og hva sier det om disse soldatenes profesjonalitet? På ei anna side så bør norske soldater ha, i motsetning til hjernevaska talibanere, mer vett og dermed kan gjøre helt andre etiske vurderinger.

Du skriver også i innlegget ditt at "sjokkert moralisme hos trygge sofasittere kan vi klare oss uten". Hvem er det du sikter til da, egentlig? Alle debattinnleggene på nettsidene? Bloggerne? De som sitter på bussen og snakker om temaet? Ettersom du poengterer ut at utviklinga av en god krigskultur må ta utgangspunkt i militærstrategiske og militæretiske vurderinger (og ikke ut i fra sofasitteres hylende moraletterspørsel), så beveger du deg sjøl over i ei sfære som ikke er din med poengene dine. Hvis ikke sofasittere kan være med i debatten, hvem er da denne debatten forbeholdt? Jeg kan være enig at moralismen har vært en smule høg i denne debatten, men uten den så ville det heller ikke vært behov for at du skreiv innlegget ditt.


19 kommentarer:

  1. I denne saken synes jeg at soldatene har blitt altfor mye kritisert. Derimot de som har hatt ansvaret for dette, nemlig forsvarsministeren og toppene i forsvaret, har blitt tatt på med silkehansker av mediene og av kommentatorene. Jeg leser at soldatene skal ikke bli straffet, men at man vil granske "ukulturen". Jeg mener man burde granske den "ukulturen" man finner blant politikerne og forsvarstoppene først, det er der feilen sitter og ikke hos soldatene.

    SvarSlett
  2. Her blir det tullete å snakke om soldaters moral og eksponeringsbehov!
    Eksponeringen er det media som står for, og de vinkler dette slik at det skal ta helt av sånn som nå.
    Det er intet nytt i dette, det kalles overlevelsesteknikk. Hva forventer man når man sender 20åringer i krig??

    SvarSlett
  3. håper alle norske soldater kommer hjem i kiste!!! Døøøø, jævler!!!!

    SvarSlett
  4. Det var en fornøyelse å høre Elin Ørjasæter klage på alle sofakrigerne. Man skal lytte vel til en kriger av den typen Elin Ørjasæter representerer.

    Dessuten. Det er vel lett å hevde at Taliban er hjernevasket, mens vi selv er frie indiveder som ikke blir påvirket. Det er også lurt å tenke på hvorfor denne hendelsen gjentaes i et spesielt kompani, og ikke resten av avdelingene som er i området.

    SvarSlett
  5. Hei Morten! Jeg er enig at media har kasta seg over denne saka med liv og lyst. Men de soldatene som valgte å fortelle i Alfa burde tenkt seg bedre om, synes jeg. Hvorfor gjorde de akkurat det, egentlig?

    SvarSlett
  6. Norskgoy - taliban er vel tufta på religiøs fanatisme og skummel ideologi, og det igjen bygger vel ikke oppunder kritisk tenkning.

    Jeg trur i aller høgeste grad at soldater blir påvirka. Og det er vel kanskje det som har skjedd i dette tilfellet her..

    SvarSlett
  7. Ja, Taliban er religiøst galninger. Men det er også en organisasjon som er løst sammensatt av mange grener, noen rabiate galninger mens andre er oppurtinister og pragmatikere. Ikke alle er mer rabiate enn de som sitter i dagens regjering i Afghanistan, som er våres allierte, som heller ikke innestår for noen enestående humanisme. Det er derfor også Karzai er villig til å prate med Taliban.

    Foruten det, at soldater blir påvirket er selvsagt. Krigen brutaliserer seg selv med tiden. Historien er full av slikt. Andre verdenskrig opplevde bombing fra luften som i 1940 var som nålestikk på huden mot det som skjedde mot slutten. Der man hadde funnet den perfekte miksen mellom spreng- og branngranater for maksimum draps/ødeleggelsesrate. På den andre siden hadde man rene mordkommandoer, både på nazistene og sovjetisk side som på starten tok livet av 100vis av folk, mens de på slutten snakket om 1000vis og 10000vis og mer. Slik kan man gå igjenom krig etter krig å se økningen i brutalitet. Brutaliten vokser, det er ingen som bestrider dette. Men når skal et samfunn si stopp, det som er stridens kjerne etter min mening. Og ikke minst, når skal vi si stopp når en kultur oppstår som man vet fra historiens gang kan (understrek kan) begå handlinger som ingen vil være stolte av i ettertid.

    SvarSlett
  8. Samfunnstrukturen i Afghanistan har vel brutt ned etter mangfoldige år med russere, talibanere og nå amerikanere m/allierte på besøk. Og det igjen har skapt korrupsjon på alle nivåer.

    SvarSlett
  9. Krig hjelper ikke på samfunnstrukturen nei. Spørsmålet er om en kompanisjef med en spesiell tanke hjelper på den biten. Og det er jo en spennende diskusjon i seg selv, som debatten egentlig burde handlet om. Ikke om en har på seg en plastikkvikinghjelm eller ei.

    SvarSlett
  10. Man kan ikke skape soldater, spesialister til å drepe så hurtig og så mange som mulig både hjemme og i fremmede land, og vente seg at de forblir mammas snille søte melkedrikkende gutter med roser i hånden til sine brutalt drepte med-soldater som kanskje fikk blåst sitt hode av kun noen centimeter ifra de som overlevde.
    Bevares, litt må vi da forstå.
    Enten det ene eller det andre. Spydige sersjanter som skriker på deg, kaller deg drittsek og annet for at ditt hat skal få daglig næring og gi deg lysten til å drepe.
    Tenk dere om..Jeg ser på denne hendelsen som kamerateri fra en gjeng med venner som alle så døden i øynene og noen ble drept. Basta.

    SvarSlett
  11. Det er viktig å forstå forskjellen mellom sjargong og bokstavlig betydning av hva som blir sagt. Slik jeg forstår det er tøff ordbruk ikke uvanlig i yrker som innebærer mye stress. Å ha soldater som liker å drepe ser jeg på som en sikkerhetsrisiko. Det virker som om folk tror at soldatene først og fremst skal drepe der nede i Afganistan. Jeg syns det er bra at de gransker uttrykk som kan bety en ukultur i hæren. Det aller viktigste er hva de gjør. Fokuset på å drepe kan være et tegn på ukultur. Å spraye dødningsskaller på afganske hus er i allefall noe som kan ødelegge norske soldaters forhold til sivilbefolkningen. God oppførsel er viktig for dette oppdraget slik jeg har forstått det. Når det er sagt tror jeg hele krigen er fullstendig meningsløs. Jeg tror det er viktig at vi nå får til en eller annen forhandling med Taliban og får trukket styrkene våre ut av krigen. De stakkars Afganerne har hatt mer eller mindre krig nå i 30 - 40 år om ikke lengere. Astri

    SvarSlett
  12. Taliban er en grusom organisasjon, den hemmer frihet og glede, det er det ingen tvil om. Men alt må sees i perspektiv, på et tidspunkt ble Taliban støttet av USA. Leser man historie, kan man få mange perspektiver på verden. En ting er en organisasjon (taliban) som har oppstått i afghanistan, ekstremt religiøs, muligens som følge av at de har opplevd mye vondt. En annen er å se på en stormakt som USA, som bevisst har anskaffet seg dukkestater og utnyttet dem grovt, for å fremme seg selv. Det er det ingen tvil om. Hva som er verst? Vel, vi er manipulert til å tro at Vesten har svaret.Vi har til og med enda lit til USA, etter at de bombet uskyldige i Bagdad.. Av den tåpelige tragiske grunn at mister Bush trodde det var masse ødeleggelses våpen der. Kan man begå en mer kriminell handling enn det han gjorde der, som en av verdeneslederne? Nei.. MEn vi nordmenn, vi er som sauer etter USA. Jeg forstår ikke det der, hva det er med oss.Vi legger oss flat for alt USA sier.Delta i demonstrasjon mot krigen, Oslo-Jernbanetorget 7 Oktover kl 17. Quote: “Norge er et redskap for USA i Afghanistan. Amerikanerne er skyldige i krigsforbrytelser og Norge følger i deres fotspor. Det er på høy tid å endre politikk, hente hjem norske soldater og gå sammen med Afghanistans virkelige demokrater”

    SvarSlett
  13. Det som er virkelig skremmende er ikke de forkastelige komentarene og holdnignene til soldatene. Men det faktum at ci lar oss sjokkere.
    http://fhjpeder43.wordpress.com/2010/09/30/den-naive-krigen/

    SvarSlett
  14. Det som slår meg etter å ha fulgt denne debatten i media er at mange som uttaler seg hverken har avtjent verneplikt og definitivt ikke deltatt i utenlandsoperasjoner.
    Allerede under verneplikten blir man faktisk lært til å ta liv, i min tid både med skytevåpen og nærkampteknikk.
    Jeg har selv deltatt i utenlandsoperasjoner og må si at ingenting av det som har fremkommet sjokkerer meg. Galgenhumor og røff ordbruk er naturlige "overlevelsesmekanismer" i en hverdag hvor du bærer våpen 24/7, dernest..når du lever i konstant fare for angrep enten via hostile fire eller veibomber må du "få det ut" på en eller annen måte.
    Har noen av de som uffer seg her hjemme vært under direkte fiendelig angrep ? jeg har !! og kan si at det eneste som står i hodet på deg er å uskadeliggjøre motparten. Deg eller dem.. så enkelt er det i krig..en krig som det norske folk via storting og regjering sender oss ut i !!
    Over tid under slike ekstreme forhold utvikler det seg både kameratskap og mentalitet som folk hjemme ikke er i nærheten av å forstå.
    Dette er unvirsalt ! Finnes mengder av lesestoff, dokumentarer og filmer fra en rekke land som har hatt soldater i krig. Vi kommer ikke hjem som søndagsskolelærere, men forhåpentligvis klarer systemet å fange opp de som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko i det sivile liv. Men tro meg.. en dag vil vi dessverre lese i nyhetene at en veteran har utført grusomme handlinger her hjemme.
    Som dere forstår, jeg blir en smule provosert når mennesker som kun har hatt det å krysse gaten på "rød mann" som sitt mest dramatiske øyeblikk kommer med kritiske kommentarer til livet i krig.
    PS: Hadde disse egenskapene og mentaliteten vært like uspiselige for folk hvis det var i eget land vi kjempet mot en okkupasjonsmakt ?

    SvarSlett
  15. "På ei anna side så bør norske soldater ha, i motsetning til hjernevaska talibanere, mer vett og dermed kan gjøre helt andre etiske vurderinger". Denne setningen i din kommentar er, blant mange andre, noe av det mest iditotiske jeg har lest i denne debatten. Tror du at man kan vurdere etisk hvis det er et spørsmål om å drepe eller selv bli drept? Hvor lang tid tror du en soldat har til å tenke over etikk og moral i en slik situasjon?

    Jeg har sett Bosnia og Kroatia hvor i mange landsbyer hvert eneste hus var bombet til smågrus, jeg har sett tomme barneøyne i Sarajevo, jeg har lyttet til Israels bombing av Gazastripen natt etter natt slik at jeg ikke kunne sove, jeg har sett overlevende av Agent Orange i Vietnam, jeg har sett krigsveteraner fra Vietnam- og Koreakrigen i Washington, jeg har sett sårede soldater fra Irak- og Afghanistankrigen i The Landstuhl Regional Medical Center (USAs militærsykehus) i Tyskland, jeg har møtt jøder som overlevde helvete i Auschwitz-Birkenau da jeg var der. Nei jeg er ingen soldat, jeg er en gammel dame som har reist og arbeidet i mange land. Jeg er lei av trygge sofasittere og deres moralisme. Jeg er lei av at dere som ikke har opplevd eller sett hva krig er, diskuterer hva soldater skal si eller ikke si, hva soldater skal gjøre eller ikke gjøre. Jeg er lei a bedrevitere som kritiserer uten at de vet hva de snakker om og jeg er lei av kommentarer som normale norske lesere ikke forstår: "Ettersom du poengterer ut at utviklinga av en god krigskultur må ta utgangspunkt i militærstrategiske og militæretiske vurderinger (og ikke ut i fra sofasitteres hylende moraletterspørsel), så beveger du deg sjøl over i ei sfære som ikke er din med poengene dine" ?????????????

    SvarSlett
  16. fjhpeder; Det du sier er et godt poeng. Alle veit hvilke grusomheter kriger medfører. Samtidig er det viktig at det blir debattert. Mange av de som har lagt inn kommentarer her skulle helst sett at det ikke blei det, trur jeg. En av VG-bloggerne skreiv at dette soldatintervjuet aldri skulle vært gjort. Og mulig vedkommende har et poeng..?

    SvarSlett
  17. Litt av greia med å være med i NATO er at en innimellom må bidra, uten at det betyr at vi bør være i Afghanistan. Muligens at det var en eneste stor feilvurdering å starte den. Men etter 11/9, så blei det nesten uungåelig..

    SvarSlett
  18. Til anonym; Jeg har full forståelse for at soldater trenger å få ut ting. Men er det å stille til intervju i Alfa riktige måten? Det er det jeg setter spørsmålstegn ved.

    SvarSlett
  19. Lei; Alle kan bli lei denne debatten, både sofasittere og soldater. Men det er faktisk ikke slik at det er kun de som har opplevd krig har enerett på uttale seg. Jeg er enig i at sjokkmoralismen har vært høg, og veldig styrt av medias vinkling, men sofasittere har like mye rett til å uttale seg som Ørjasæter sjøl. Hun er like mye utafor militærsfæra som de fleste andre som har kommentert.

    Når det er sagt, så trenes norske soldater til bli soldater, men talibanere trenes til å være terrorister, og det er det jeg legger i at de burde ha bedre vett. Disse dødningshodene er jo en slags vendetta for en soldat som fallt i kamp, og jeg trur mange er redd for at good guys skal bli bad guys. Og hvem er det som avgjør når en er det ene eller det andre?

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...