onsdag

Kjendispelser

Debatten om pelsbruk er opp med jevne mellomrom, og naturlig nok kobles pelsene alltid mot kjendiser fordi det alltid er en kjendis som bruker det. Wenche Foss slipper unna fordi hun er så gammel, styling-virtuosen Jan Thomas har gjort helomvending og Eli Hagen fryser mye. Sjøl bruker jeg ikke pels fordi det symboliserer rike folks flotterier samt at jeg synes det er begrensende estetisk vakkert.

Når det er sagt, så er jeg ikke voldsomt sjokkert over at aktører i pelsnæringa behandler dyra sine dårlig. Stadig får en høre om kattunger som kastes i søpla eller hunder som får juling av eieren. I sommer rota jeg meg opp på Skansen i Stockholm, og var vitne til light-versjonen, der var det et par fasaner som stadig løp for livet fra innpåslitne barn. At barn løper etter dyr er jo ikke hverken oppsiktsvekkende eller rart, men at foreldrene godtar det er begge deler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...