onsdag

Ut med deg





Den store sommernyheten i Norge denne sommeren dreide seg om romfolket som hadde camping på Årvoll i Oslo. Jeg har ikke så store problemer med å forstå at det er vanskelig for nordmenn å forholde seg til streiffolk, vi er da et ordna og silvilsert samfunn der alle må pent innrette seg etter de normer og regler som finnes. Nå veit jeg ikke helt hvordan det går med romfolket, har ingenting personlig i mot at de befinner seg i Norge, men det siste jeg leste var at de får ikke lov til å bli på Årvoll. Så da blir det jo spennende å se hvor de dukker opp neste gang.

Det jeg har hatt litt problemer med er alle debattforane på nettet. Der har det foregått mye hets, og det virker som om det er helt ok. Nå har det riktignok vært hets også på Årvollen, med en rakett eller to, og direkte utskjelling. At nordmenn mangler folkeskikk er beklagelig, og flaut, men jeg forstår ikke helt hvorfor det skal åpnes for netthets. Der kommer det så mye møkk ut av tastetrykka på folk. Men det er vel kanskje slik at slike ytringer også skal ha en plass i det offentlige rom, slik at en kan motargumentere. DET har jeg prøvd meg på et par ganger, og da ender det oftest med an blir kalt nedverdigende, stygge ting. Så det betyr vel at norsk skole har litt å gå på når det gjelder retorikkundervisning og argumentasjonsteknikk, samt at holdninger er tydeligvis noe som aldri må lukke øynene for. Ikke en gang blunke.

Rasisme?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...