
Elevene i 1stb fikk tydelig merke dette blusset av engasjement hos læreren sin i dag da denne artikkelen ble gitt skriveoppgave. En kvikk gutt på bakerste rad spurte straks om antisemittisme kan brukes om andre forfulgte, ikke-jødiske folkeslag , og et øyeblikk der fikk jeg litt problemer med å svare skikkelig fordi f.eks palestinerne blir jo utsatt for antisemittisme i Israel. Blir det da antisemittisme eller omvendt antisemittisme? Etter nærmere undersøkelser fant jeg ut at antisemittisme kun kan brukes om jøder, fordi det betyr rett og slett jødehat, og denne -ismen er stadig økende i min verdensdel.
En venninne av meg sa en gang i full oppriktighet at hun kunne tenkt seg å konvertere til jødedommen. Jeg tenkte jo at dama var riv ruskende gal - og sa til henne at hun kan vente seg mye rart som konvertert jøde med tanke på historien. Det virker som om antisemittisme fungerer på samme som motetrender, den kommer tilbake gang på gang, og går stadig i sykluser. Det betyr at det er bare et tidspørsmål før trenden er her igjen og sprader nedover catwalken. Venninna mi konverterte aldri, men hun gjorde meg oppmerksom på at hele den vestlige kulturen har en flik av jødisk kulturidentitet i seg. Psykiateren Sigmund Freud var jøde og la til grunne et helt nytt tanksett rundt menneskesinnet. Bob Dylan står som en av de mest innflytelsesrike personene i populærmusikken. Det er et tankekors med tanke på hvor mye antisemittisme det har vært gjennom årenes løp.
Det er et fortidsgufs som blåser i tretoppene når nederlandske jøder opplever å få "kreftjøde" ropt etter seg på gatene eller når synagogen i Oslo blir pepret med kuler. Da har trenden har for lengst inntatt catwalken.
http://www.historyguy.com/biofiles/bob_dylan.jpg
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar