søndag

Kariannes regjering



For meg er det helt i orden at tonen og retorikken blandt politikere ikke lenger er så kvass. Debattene under årets valgkamp har gått pent for seg, og det er nesten en lettelse ettersom valgsendinger pleier å være et verbalt bikkjeslagsmål. Bjeffete politikere er rett og slett bare slitsomt.


Nå er det riktignok FrP som har flagga høgest at partiets retorikk skal dempes og justeres. Men det er helt tydelig at alle har lagt seg på den samme linja om ikke å bruke stillettretorikk, men heller gi hverandre mer armslag og mindre albuer. Og derfor blei det reint behagelig å følge debatten mellom partilederne forrige uke, der humoren fikk større plass og nebbethet langt mindre.
En kollega kommenterte i ei lunsjpause at hun skulle ønske at stemmeseddelen kunne vært inndelt prosentvis, sånn at en kan gi prosentstemme til de forskjellige partiene. For eksempel 50 % stemme til Arbeiderpartiet, 40% til Venstre og 10% til RV. Og tanken er god den, for det er nå slik at en aldri kan bli enig i alt det partiet en stemmer på står for. For eksempel er jeg rykende uenig Høyres planer om enda mer testing og kartlegging av elevens kunnskaper i skolen. Men er på den annen side helt i enig at mellomstore bedrifter og mindre foretak trenger enda bedre skattemessige vilkår for å kunne holde et par hjul gående.

Og med bakgrunn i dette så utnevner jeg herved min egen regjering der jeg har tatt meg de største friheter i forhold til parti, men også i forhold til alder og epoke.  Har forøvrig ikke tatt hensyn til noen kjønnskvotering.

1.) Jon Lilletun (KrF, bamsen med humor og glimt i øyet, døde dessverre i 2006)
2.) Olaf Thommesen (Venstre, trenger ingen nærmere forklaringer)
3.) Jonas Gahr Støre (Ap, trenger heller ingen nærmere forklaringer)
4.) Kristin Halvorsen (SV, uredd dame med munnskaftet på rett plass)
5.) Inger Lise Hansen (KrF, modig dame som virkelig tok et oppgjør med eget parti og tapte)
6.) Hadia Tajik (Ap, talentfull dame med fremmedkulturell bagasje. Og det er veldig positivt!)
7.) Sigbjørn Johnsen (Ap, elsker dialekta)
8.) Gunnar Stålsett (Sp, liberal teolog som er veldig pop hos kjendisene)
9.) Knut Vollebæk (KrF, gløgg)
10.) Theo Koritzinsky (SV, lærebokforfatter for lærerstudenter. Lest mye bra pensum av ham)
11.) Sindre Buchanan (De Grønne, ung og visjonær og glad i miljøet)
12.) Fabian Stang (Høyre, lun fyr med sans for humor. En dyktig ordfører)
13.) Jo Benkow (Høyre, romslig politiker med jødiske aner. Engasjerte seg i kampen mot antisemittisme)
14.) Odd Einar Dørum (Venstre, blid og gossin mann med god taleevner)
15.) Sigurd Ibsen (Venstre, fordi  han var sønn av Henrik Ibsen)
16.) Thorvald Stoltenberg (Ap, jobber for bedre rusomsorg, over gjennomsnittet gosselig)
17.) Dagfinn Høybråten (KrF, litt sånn Rune Larsen-aktig og tidvis konservativ, MEN fikk gjennom røykeloven. Ære være.)
18.) Ellen Horn (Ap, skuespiller, trenger alltid en sånn i staben!)

Og det var alle 18. For mer utfyllende reportasjer og opplsyninger, så anbefaler jeg regjeringas hjemmeside eller følge med i avisene.



1 kommentar:

  1. Liker ideen om prosentvise stemmer! Og særlig om man kunne øremerke prosentstemmen sin til de sakene man liker... da hadde vi virkelig hatt noe godt på gang! :P

    Regjeringen din bærer ikke preg av kjønnskvotering, nei... og jeg ser at du er glad i godslige menn? ;)

    Du var overrasket over at ingen har reagert på at du hadde med Høybråten - men jeg skjønner at han er med. Selv om jeg ikke er enig i alt i Krfs verdipolitikk, så synes jeg han er skikkelig dyktig, og jeg har veldig sans for Krfs medmenneskelighet og barnepolitikk.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...