onsdag

Morsmålerier


Kristine Grav Hardeberg har en kronikk i Dagbladet i dag som går ut på om barn med fremmedkulturell bakgrunn har rett på morsmålsopplæring, men at stadig færre skoler følger det opp - og at det er ei utfordring som må ta tas tak i. Ut i fra debatten under artikkelen så kan det virke til at mange mener at disse barna skal kun ha norskopplæring av den enkle årsak at de bor i Norge, og her snakker vi norsk og ferdig med det. Nå er det vikitig å poengtere ut her at jeg sitter jeg her og påstår at barna IKKE skal lære norsk, hvis noen skulle havne i den villfarelsen,  men for at de skal bli gode i norsk og kunne håndtere språket - så trenger de et stødig fundament i sitt eget morsmål. Viktig nyanse, det der. Saken er jo at morsmålsopplæringa og norskopplæringa spiller ball med hverandre, og at det ene ikke utelukker det andre.

Det jeg er litt overraska over er alle de ville protestene mot morsmålsopplæring som kommer i Dagbladets debattforum (trykk her). Jeg mener, hvis forskninga sier at morsmålsopplæring er best for barna - så burde vel dette være grei skuring? Er ikke målet at barna skal lykkes i skolehverdagen sin? Jeg ser i hvert fall ikke poenget med å skape  'mislykka' barn  som opplever at skolegangen blir ei lang ørkenvandring med nederlag.


6 kommentarer:

  1. Klart de skal lære seg språket vårt når de skal bo her, men må heller ikke glemme sitt eget! Men skal ikke det da være opp til foreldrene først og fremst? Og så må også alle som skal bo her, lære språket, ikke bare ungene!

    Mye galt i systemet vårt, mener nå jeg da ;-)

    Ha en fin dag og klem fra meg

    SvarSlett
  2. Veldig enig, Karianne!
    Ideelt sett burde det nok vært opp til foreldrene, men det er ikke alle språkmiljøer som har gode tilbud for morsmålsopplæring på fritiden (men det er også mange miljøer som har strålende helge/kveldsskoler). Så skolen (iallfall på småtrinnet) burde ta mer tak i dette - kanskje som ekstraundervisning i SFO-tid? Det er jo uheldig om elevene mister andre fag for å få hatt morsmål.

    SvarSlett
  3. Helt enig Karianne!
    Og enig med deg også Frøydis, alle MÅ lære seg norsk også. Det handler om å kunne fungerer i det samfunnet de bor i. Det må være utrolig frustrerende og ikke minst isolerende og ikke kunne kommunisere på det språket som de fleste rundt deg prater. Veldig viktig for kvinner i minoritetsgrupper i Norge. Det handler om friheten til å kunne være selvstendig for veldig mange kvinner!
    Og ang. morsmålsundervisningen, så tror jeg at det er viktig at den foregår i skoletid, eller som Ane sier, kanskje i sfo-tiden.

    Ha en fin kveld alle sammen!:)

    Pia:)

    SvarSlett
  4. Slik som det er i dag, lærer de både morsmål og norsk på en skranglete måte. Det høres helt fornuftig ut å lære mosrmål skikkelig - for så å ta inn andre språk - som norsk faktisk er.
    Å gjøre dette på en måte man gjennom tiår har erfart funker må da være greit skuring, som Karianne sier - dette med å finne opp hjulet på nytt hver gang og gjerne i et politisk lys, blir litt å slåss mot vindmøller.

    SvarSlett
  5. Hei! Jeg er selv ikke norsk. Berna mine er halv norske. Jeg lærer dem gresk. Det er greske skole i Oslo - og alle div. miljøer får støtte av det norske stat, til å arrangere sånn ting. Det skulle være selvfølgelig fint om barna kunne lære gresk på skole med jeg krever det ikke.Det er min jobb- og ønske- å videreføre kultura mi til barna mine. Det står jeg ansvarlig før.

    SvarSlett
  6. Det finnes noen ordentlig bra språk- og kulturskoler, feks indisk, tyrkisk og tamilsk. Og nå har jeg lært at det finnes gresk også! Men dessverre tror jeg ikke alle minoritetsspråkene har et tilfredsstillende tilbud ennå. Men, til syvende og sist er det foreldrenes eget ansvar - det vil det nok alltid være.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...