mandag

Ajopachi-smoothie


Det går ikke en dag uten at enten VG eller Dagbladet har en eller annen greie på hvordan en kan gå ned i vekt. Du kan drikke deg slank, trimme deg slank, bli slank med mat gjennom sonde i nesa osv. Jeg blir så trøtt av de greiene der, altså. Dessuten har jeg funnet ut hva som egentlig er hemmeligheten bak et slankt liv. Etter at jeg leste boka til Mireille GuilianoHvorfor franske kvinner ikke blir fete, for noen år tilbake, så gikk det opp for meg det å holde seg slank er like mye en mental øvelse som noe annet. Smaksbevissthet, måltidsbevissthet, nytelse og ikke minst; hvordan en spiser. Franskmenn gjør måltidene til dagens høgdepunkter, maten skal nytes og fra du er liten trenes du opp i hva som er dine smaksfavoritter. Etter å ha lest boka, så slutta jeg helt med å spise ting som jeg ikke synes er godt (eller bare passe godt), måltidet skulle inntas med en viss saktehet (slik at du får muligheten til å kose deg med maten) og jeg sørger etter evne å lage i stand maten slik at den ser *eh* trivelig ut. Viktig punkt det siste der. Dessuten hjelper det godt på med litt ernæringsbevissthet. 

I dag har jeg testa ut en smoothie. Den heter Ajopachi og oppfyller alle mine krav fra smaksløkene. Den ser god ut,, og den er sunn. Sunn mat trenger derfor ikke å være kjedelig. Hah!  Det du trenger for å lage den er en blender, så hvis du ikke har; gå til anskaffelse. 

Ingredienser: 1 rød paprika, 1/2 - 1 chili (alt etter hvor mye sting du liker), 100 gr. friske jordbær, 100 gr. fryste jordbær, 2 appelsiner, isbiter (jeg bruker gjerne 3-4) og en skvett appelsinjuice. 

Gjør sånn her: 
Skrell av appelsinskallet og del appelsinene i biter. Rens paprika og del den i biter. Ha alt oppi blenderen. Vask og rens jordbær. Hell i litt appelsinjuice, og ha i friske og frosne jordbær samt chili og isbiter. Kjør blandinga til du får en glatt konsistens. 

Velbekomme! 

Les også

2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...