mandag

Figgjo Mayflower


I helga gikk årets loppemarked på Aur prestegård av stabelen, og en stor takk til Stiftelsen Aur Prestegård som år etter år arrangerer det. Jeg rakk ikke å møte til åpninga, men det ryktes at det var et bikkjeløp opp låvebrua da dørene åpna. Sjøl kom jeg en time for seint og rusla bare en runde for å se om det kunne skjule seg noen skatter innimellom alle loppene. Jeg samler ikke på vattepper, Cathrine Holm-servise eller noe av de andre store retrotrendene som til stadig skapes av bloggere, men jeg liker at ting har ei historie og at de ikke lenger kan kjøpes i noen butikk. Dessuten er det viktig etisk prinsipp med gjenbruk i steden for bruk-og kast.

Og jeg fant noe som virkelig traff nostalgibestemornerva mi. Serviset Mayflower fra Figgjo er ikke på noen trendlister, sjøl om Figgjo ruver godt i terrenget med serviser som Safran, Daisy og AnneMarie. Men jeg likte umiddelbart Mayflower og heiv meg over serviset før noen andre fikk strakt ut labben. Fikk med meg seks kopper (uten skål, dessverre) og seks asjetter. Så hvis noen kommer over flere deler enten på loppemarkeder eller bruktmarkeder, så gi beskjed. Jeg kjøper gjerne! (Hvis prisen er overkommelig, så klart). 


Jeg fikk også plukka med meg denne ildfaste forma som det står 'Made in England' på. Det er jeg fornøyd med, altså. Er egentlig motstander av alt som er 'Made in China' (og bryter regelen forholdsvis ofte, men likevel). Vi hadde slike former hjemme da jeg vokste opp. Når jeg tenker meg om så hadde vi kanskje bare èn, og den blei så mye brukt at mønsteret til slutt blei slitt av. Denne har ingen slitasje, så enten er forma veldig lite brukt eller så er den forholdsvis ny. Uansett, nå blir det matlaging med barndomsvibb! Hurra! 

Les også: 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...