fredag

Matsnobb og mathall


Fotballfrua har hakk i plata på lavkarbo. Bertine Zetlitz spiser supermat (altså pulver og oljer) for å finne nok energi til sine kreative sider. Jeg har begynt å lese etiketter, kjøpe økologisk og bake eget brød. Mat har liksom blitt en trend, men det er så himla mange trender samtidig at en nærmest unormal hvis en ikke befinner seg på en av dem.

En ting er iallfall sikkert; mange trenger å komme seg vekk fra posemat og kneipbrød. Jeg følte meg som en skikkelig matsnobb da jeg på tirsdag dro til Oslo for å snoke rundt etter gode råvarer. Jeg ser for meg at det er noe Hellstrøm kunne ha gjort, liksom. Hvis han hadde bodd i Aurskog.

Mathallen må være en del av trendbildet i Oslo. Min gode byvenninne Inga kunne fortelle at mye folk gjør det vanskelig å føre en normal samtale. Og da begynner en gjerne å brøle, og når mange går rundt i en diger hall og brøler, så blir det mye larm. Jeg ser den. På tirsdag gikk det heldigvis å snakke sammen. Inga og jeg fikk til og med spist sushi sammen mens vi konverserte. Og det var jo bra. Kjedelig å måtte ty til tegnespråk samtidig som en spiser med pinner. #utfordring

Jeg fikk også testa ut om en fiskemann funka i løpet av mitt to timer lange opphold i Mathallen. Det er viktig å teste fiskefolket, det sier noe om kunnskapen til de som står bak fiskedisken- Meny-jentene på Lillestrøm, for eksempel, glodde olmt på meg da jeg spurte om den hvite fisken deres var oppdrettsfisk. Jeg krevde et svar, og etter påkrevd ringerunde kunne de fortelle noe surt at rød fisk var oppdrett og hvit fisk var fra havet. Blikkene deres signaliserte dust, og blikket mitt blinka; Amatører! Uansett, denne fiskemannen i Mathallen visste hvor fisken hans kom fra. Jeg greide ikke å sette ham fast på noen av dem, faktisk! Dessuten tilbød han seg å skjære ut indrefileten av torsken, slik at jeg fikk med det beste kjøttet hjem til fiskesuppe. Fikk til og med is i plastikkpose slik at fisken ikke skulle bli forderva på hjemreisa. Bra mann. Bra ferskvare.


.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...