søndag

Ikke drep ideen min!

Noe av det beste jeg veit er å være i kreative prosesser. Men det skjønte jeg ikke før jeg var 25 år gammel og var på seminar med Stig Hjerkinn (mellomnavnet er fra der han har hytte...det var så vanskelig huske navnet på stedet, så da smalt han det like godt inn i eget navn). Heldigvis for meg så fikk jeg oppleve en fyr som har våget å være mer utafor boksen enn inni, som ser verdien av å teste ut ideer og er et genuint JA-menneske. Og hvor er han i dag? Jo, han er Norges beste gründer.

Mottoet til Stig (og kompisen Stein, som også er med  på dette he) er at vi trenger å spille på lag. Når noen kommer med et innspill så skal det være forbudt å si "ja, men....". Fordi blir det for mange innvendinger, for manger men-er, for mye skepsisisme - så drepes ideene ogog slike drap resulterer i stillestående vann. Derfor skal alle ideer mottas med et "ja, og!" i tillegg til en romslig dæsj entusiasme.

Jeg veit at jeg har vært en ide-dreper opp gjennom åra, men etter at Haug mentalt banka inn i knollen på meg hvor viktig det er å verne om kreative prosesser, så har jeg for all ettertid tatt opp i meg åssen en møter andre forslag og innspill. Så hvis du møter meg en gang i framtida; Ikke drep ideen MIN - jeg dreper nemlig ikke din.

Les om Stig Hjerkinn Haugs ville ideer på www.stigogstein.no 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...