Viser innlegg med etiketten Scraps. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Scraps. Vis alle innlegg

lørdag

Julekort litt ala Holtz

Som for veldig mange andre scrappere, så er Tim Holtz en helteskikkelse. Det han lager er helt annerledes enn alt annet; vintage, røft, halveis sølete og halveis skeivt. Jeg er veldig begeistra for å søling, spraying, stempling, klining (ikke sånn klining) og mest mulig røft. Og midt mellom håndballkamper, retting og juleforberedelser - så har jeg greid å lage et julekort.

Det jeg har gjort her er å bruke to forskjellige trebuskstempler som bakgrunn, i to forskjellige farger. Også har jeg stempla God Jul over det. Hjertet er dabba, og talla har jeg hamra løs på med hammer. Knappen er vintage fra et dødsbo i USA (jadda!)

Les mer: Julekort 2010




fredag

Gutt på sopp

bilde.JPG


Jeg erklærer herved at nå har jeg produsert et kort. Det er liksom ikke den sida av meg som har fått mest oppmerksomhet den siste tida, sjøl om jeg godt kunne tenkt meg å lage millioner av kort. Istedenfor furter jeg over at døgnet har for få timer, og håper på at det blir mulig å lage noen julekort kommende uke. 

Dette kortet er egentlig ikke noe hokuspokus. Jeg har valgt å kalle det 'Gutt på sopp', og forklaringa på det vel rimelig åpenbar. Motivet er fra La Blanche, et tysk selskap som produserer opp blant annet stempler med eventyrinspirerte motiver. Tim Holtz har lenge vært begeistra for produktene, og var på besøk hos eieren i fjor. Han skriver på bloggen sin at hun lager produkter som er 'genuine, smart and creative.' Og det er er jeg enig i! Motivene er flotte. Det eneste som er et lite minus er at stempla fungerer best på glossy med vannfast stempel. Jeg har riktignok ikke prøvd ut med andre type stempler med andre typer ark, men de er silikonbaserte og da sier det seg litt i grunne sjøl. 

På dette kortet har jeg stempla gutten med svart og laget bord av rødt. Deretter lagt det på et svart panel og montert det opp på et kort. Perlene er fra et barnesmykke kjøpt på Nille. De har jeg svampa med vannfast stempel i rødt. 




Finally I've made a card again! This is a motiv from the German La Blanche and I've used it on glossy paper. The pearls are from a children's necklace I bought at Nille



tirsdag

Tral fra USA blir til kort


Ebay er tingen for å finne skrap. Og det var faktisk det jeg gjorde at søkeordet var jewelry scrap. Tydeligvis liker amerikanere å selge ødelagte smykker som lukter vondt for en billig penge på nettet. Jeg fikk en stor pose full av alskens smykketral tilsendt i posten, gjorde en kjapp rens og med en kvikk runde med avbitertang - så hadde jeg masse fint å bruke som pynt til kort.

Dette kortet blei gitt til Ida da hun fyllte 30 i sommer. Nøysom papirkutting gav meg bakgrunnen. Dama er rub ons, mens perlene og gullhjertet er fra USA-posen. Ramme og blomsten bak hue på dama er paper cuts.

torsdag

Rødrosa bryllupskort

Her er det andre bidraget til Sketchy Colors skisseutfordring. Jeg synes det er spennende å blande farger som mange mener skjærer med hverandre, men det kan jo også fungere ganske så bra. Her har jeg lage bakgrunnen sjøl med dabber, stempel og embossing. Det rosa hjertet er rett og slett sukkertøy fra en Twilight-boks (den ultimate kjærlighetshistorie) som jeg har hatt glossylim på og limt på en gammel knapp som jeg banka på med hammer. Love er fra et armebånd jeg har demontert.  




Lilla bryllupskort

Dette er første gangen jeg blir med på ei kortutfordring, så da tenkte jeg at det er viktig å satse friskt; to kort! Årsaken til at det ikke har blitt noe konkurrering på meg består av to ting; 1.) latskap 2.) ikke helt trua på at mine kreative produkter er et gode bidrag. Men det siste der er gammelt tankegods, så nå har det bare latskapen det har stått på. Eller veldig travle hverdager om du vil.

Skissa er henta fra Scetchy Colors, og etter hva jeg har forstått så er det brukbar stor frihet. Det har jeg utnytta litt. Liker sjelden at det kreative rommet blir for 'tight'.



 

Dette er i kort trekk hva jeg har gjort; Bakgrunnen er kjøpt i papirpakke på en scrapbutikk i Village i NYC. Hjemmelaga papir med tørka blomster. Swirls er revolution, og de har jeg brukt crackle paint på og sverta litt med Distress. Den rosa blomsten er fra en lysmansjett og jeg har pynta den med deler fra et smykke jeg har plukka fra hverandre. Har brukt samme pynten rundt fotoet. Har brukt punchinella som den andre vertikale linja.


fredag

PapirCandy

Ta en kikk på Candyen på Scrapshopbloggen! Der kan du vinne både det ene og det andre av i denne verdenen med sakser, papir og lim (og litt til). Trekninga går når bloggen når 100 følgere! Ta en kikk ved å klikke på linken under. 


Dissekering av smykker

Etter en travel vår med eksamener, sensurer og utgivelser på rekke og rad, så var det deilig å sette seg inn i bilen for å avlegge Bikuben et lite besøk. Nye lokaler gjør at det bugner med varer, og å rusle rundt der er en stor kraftanstrengelse ettersom en aller helst vil ta med seg alt hjem. I det siste har jeg riktignok foretrukket å gå på loppemarkeder og alternative butikker for å finne ting til papirprosjekter. Etter en snuserunde hos Bikuben, dro jeg opp til Strømmen Storsenter og fant ut at der holder de salg i alle butikker om dagen. Dermed blei smykkeavdelingene på forskjellige butikker raidet, noe som gir litt andre varer i handleposen - men derfor ekstra spennende. 

Resultatet av 70 % salg på HM, Lindex,
Glitter og og Accessorize.


Da jeg kom hjem så gikk jeg løs på herlighetene med avbitertang. Perler  og annet spratt i alle retninger, og det tar litt tid å sortere alt sammen - men til tross; synes resultatet absolutt blei til å leve med. Jeg har også oppdaga loppemarkedet som en suveren måte å finne alternative ting til papirhobbyen. Der har jeg funnet alt fra gamle magasiner til perler og artige spillbrikker.  Anbefales!

torsdag

Påskekortet mitt

Som nevnt tidligere så blei det født et lite påskekort rett etter påske. I forkant var jeg en liten tur på Nille for å se etter servietter til å kollasje med - og fant noen brukbare med motiver av en hønefamilie.

Kortet er mer et lag-på-lag-triks enn et kunstnerisk unikum. Jeg gikk i oppsamlingsboksen for resteark og plukka ut alt som var gult. Har sverta en del på kantene samt fant noen rub on-bokstaver, en liten 'ticket' fra SkyBlyePink og et bånd - og dermed var det gjort.

Flere kort kan du se på linkene under!

onsdag

Love

På tide å publisere noen av mine kreative kreasjoner igjen. De siste ukene har jeg stort sett vært i eksamensmodus, og alle energien har i grunnen gått med til å være i selskap med vampyrene mine. Det blei 'født' et lite påskekort retter etter påske, men det kommer på bloggen seinere. 

Dette kortet er et lite eksperiment med rødt, brunt og krympeplast - som jeg lagde for ei tid tilbake. Krympeplast er en utfordrende sak da den krøller seg i alle retninger under oppvarming, men jeg synes nå at jeg fikk retta krølleriet ganske godt ut. Ellers har jeg prøvd å rulle papir (den brune saken bak hjertet). 

tirsdag

50 år


Nå har ikke jeg plutselig hoppa over tjue år av livet mitt og stupt inn i 50-åringenes rekker - men for noen uker tilbake lagde jeg et kort til en kollega som blei behørig feira i så henseende. Har ved enkelte jamra over at det er krevende å lage kort til gutter, men denne gangen gikk det ikke så verst. Jeg har brukt krympeplast og stempel som motivet. Det er ei lita utfordring ettersom plasten krøller seg i alle himmelretninger når den blir varm. Men jeg har funnet en teknikk som går ut på å snu ofte - og da blir ikke resultatet så aller verst (minus et bare småbrente fingertupper).

Synes forøvrig det er ganske så morsomt å stemple i flere lag (se krone)

fredag

Lewis

Dette kortet er et eksperiment som jeg har kost meg veldig med. For det første synes jeg det fremdeles er vanskelig å lage kort til menn, men her har jeg gjort et forsøk - med en touch av de feminine og synes at resultatet blei brukbart.


Motivet er et fotostempel, mens bakgrunnen er delvis laga sjøl og delvis pynteark. Jeg har laga remsene til venstre sjøl med bølgepappmaskin samt Tim Holtz-teknikker. Lewis-lappen er en gammel fyrstikkeskelapp fra USA med reklame for røyking (!). Det turde jeg ikke la være synlig, så satte ei pynteremse i sølv over. 'Love' er rub ons og det lillee rosa hjertet er faktisk en Twilight-godis som jeg fikk av ei venninne til bursdagen. Godiser kan brukes til så mangt. *Hihi*

onsdag

Celebration

'

Dette kortet blei til slutt et bursdagskort (kanskje ikke så rart med celebration og queen som bannere). Jeg har brukt shimmerkartong som grunnkartong. Egentlig er jeg ikke noe glad i bruke det ettersom en ikke kan prege kartongen noe særlig, så et litt merkelig prosjekt fra min side, dette..

Midt på har jeg brukt vanlig blomsterstempel og blank embossing. Queen-tag er rubon og vanlig sverting. Den store blomsten er lagd av bruskork, bazzil blomst (bak) og med pynteglass inni. 

mandag

Fjonge damer

Det levner vel liten tvil at det er damene som råder i scrappe-bransjen. Den siste tida har jeg latt kreativiteten flyte, prøvd å blande ulike teknikker og få fram resultater som (kanskje) er litt annerledes. Jeg har skjønt at det er viktig å være annerledes for å bli lagt merke til. Da jeg fikk to bestillingskort tikkende inn, så tenkte jeg følgende: 'Skal jeg lage kort som jeg trur andre liker, eller skal jeg lage kort som jeg sjøl liker?' Det endte med det sistnevnte og dette blei resultatene:


Motivet over er fra Oxford-serien og er et fotostempel. Da jeg skulle stemple det på glossyarket, så trykka jeg litt hardt og litt lenge, og ei stund så vurderte jeg å heller gi opp prosjektet. Men så fant jeg ut at det ser jo ut som et negativ - og negativer er jo morsomme greier - særlig når de er turkise. Pila har jeg stempla, embossa og klippa ut. Blomstene er fra mitt uendlige lager av pynteblonster.

Motivet under er akkurat samme dama, bare uten 'negativ-effekten' samt at jeg har stempla ei krone over. Elsker å bruke stemplene i lag på lag, gir så fine effekter. Har laga bakgrunne sjøl med stempler fra Tim Holtz. 12 points-tag til høgre er fra et papirrestelager i USA.
     

lørdag

Valentine

Bildekvaliteten er dessverre ikke av det beste i dette innlegget, men det får nå stå sin prøve. Jeg lagde i år for første gang valentinkort. I utgangspunktet er jeg ikke voldsomt begeistra hverken for denne dagen eller Halloween. Det er to amerikanske tradisjoner som handelsstanden har skjønt de kan tjene penger på.

Når det er sagt, så koste jeg meg veldig med å lage kortene. Det nederste blei faktisk solgt til en kollega av meg som dro lykkelig hjem for å feire kona. Jeg antar at det blei røde roser også den dagen.

Det øverste kortet har jeg blanda rødt og oransje, noe som kanskje ikke er av de mest vanlige fargekombinasjonene. Hjertet bak motivet er en kaffekoppserviett forma som et hjerte, som jeg har bestilt fra USA. Motivet er et stempel med to engler fra PaperArtsy som jeg har festa ei gjennomsiktig stjerne over (littegranne usynlig på bildet, men den er der).

Dette kortet er ei blanding av mye rart. Mønsterpapiret er kjøpt i USA, sommerfuglene kommer jeg over på en lokal blomsterbutikk og klistremerke og sølvbånd (bak sommerfuglen) er fra Nille. Det er også ei lilla hjertenål fra Inkido der. Et slags kreativt stønt fra meg med mye glitter og stas.

søndag

Småromantisk?

I det siste har jeg laga en del kort som går i lilla - og blåtoner. Dette kortet er et slags barnekort der jeg har lagd bakgrunnen sjøl med sprayteknikker og dabbermaling. Motivet er fotostempel. Pynt er kongler, gullbånd og hjerteknapp i gull.


Et kort som kan brukes både som bursdagskort eller bryllupskort. Ei litt utradisjonell fargeblanding med brun og mørk gammelrosa. Motivet er fra en bildecollage og bakgrunnen er sjøllaga med sjablong. På tagen står det 'gratulerer'.

You are in my heart and thoughts

Dette er et prosjekt der jeg har brukt ei stempelpute som gir 'filmnegativ-effekt'. Uhyre morsomt greie som gir et annerledes resultat. Motivet er en engel.








fredag

My artsy grandmother

Må bare få lagt ut annerledes-bursdagskortet til bestemor. Egentlig burde jeg lagd et med mange nusselige blomster og fine border, men jeg får ikke helt til det. Derfor blei det denne gangen en artsy tilbnærming av 75-åringens bursdag.


tirsdag

Siste juleslumpen


Dette julekoret blei laga som en del av ei julegave. Opphavskvinna har sans for symmestri og detaljer. Sjekk bloggen for flere kort her ved å trykke her.

Dette kortet kom i stand da jeg fikk ei utfordring av ei venninne. Det eneste jeg fikk til av alle de blomstene som lå med i utfordringa var de to blomstene i midten *eh*, men det får nå være sin sak. Motivet er glansbilde fra Nille og tagen har jeg laga sjøl.

søndag

After Christmas, part 5





Bilde 1: Et brunt og hvitt julekort. Jeg har lagt transparent papir med skrift på brun kartong. Stemplet er lagt på to paneler. Tag har jeg laga sjøl.
Bilde 2: Motivet er Maria med barnet. Tag, hjerter og hjertesplittbinders er emboassa med vintage gull.
Bilde 3: Et av mine favorittjulekort. Motivet er ei "julejente" og er et fotostemepel. Hjertemotivet har jeg laga sjøl.
Bilde 4: Motivet er en engel som jeg har kanta med gullmaling. Krona er cardboard som jeg har malt og pynta.
Bilde 5: Nissen er fra en serviett som jeg har decoupaga. Sekken til nissen er utheva med et lim som gir utheving. Bordene er klistremerker.

torsdag

After-Christmas, part 4






Bilde 1: Motivet er de tre vise menn som er stempla på glossy ark. Brukt rulle og blå distress stempelpute. Synes det er veldig stilig med blå julekort!
Bilde 2: Motivet er klippa ut fra en serviett og decoupaget på kartong. Bakgrunnen er sjøllaga. 
Bilde 3: Motivet er et klistremerke som jeg har limt på to paneler. Tagen har jeg lagd sjøl ved hjelp av dabber.
Bilde 4: Motivet er en engel som er stempla på glossy ark og deretter rulla med distress stempelpute. Krona er cardboard som jeg har farga med dabber. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...