søndag

Min dag på Kongsvinger sjukehus


På fredag var jeg avgårde en tur til Kongsvinger sjukehus for å ta noen prøver. Det blei en litt lang morgen ettersom legen var forsinka, jordmødrene travelt opptatt med å vaske golv (må ha en sammenheng med streiken) og et fullt oppholdsrom. Mannen med hestehale var forøvrig en fersk pappa som var på spasertur med avkommet. Han satt stort sett med nesetippen oppi balja. Jeg brukte tida mi godt og dro i gang en livlig debatt på Facebook hvorvidt foreldre skal si fy eller ikke til sine barn. 


Da jeg endelig slapp til hos personalet, så bar det rett inn på fødestua (!). Der blei jeg etterhvert slengt oppi i fødeseng med en sakkosekk i ryggen og et Tara-blad i neven. Nå skulle blodtrykket sjekkes en gang for alle, og blodprøver for svangerskapsforgiftning blei tatt. Men før jeg kom meg  på plass i senga, så blei jeg henvist til godstolen - og jordmora pekte faktisk på denne stolen her. 

Ei god venninne av meg spurte om hvorfor i all verden jeg vil føde på Kongsvinger sjukehus, som sammenligna med Ahus er u-land i forhold. Nye Ahus har all verdens fasiliteter og er tross alt nærmere. Men jeg er en trassigbukk. Jeg liker Kongsvinger, det lite og intimt og personalet har god tid. For skravlesjuke kjerringer er det siste der et viktig poeng. 


Etter at en kjempediger blodtrykksmaskin hadde holdt på med meg i rundt en time, så var det tilbake på venterommet. Der orka jeg ikke å være spesielt lenge, så tok meg en rusletur ut i korridoren for å se om det var action der. Og det var det. Eller, det sto ei mystisk handlevogn der som jeg lurer på om en lokal matvarebutikk savner. Isåfall er den observert på føden hos Kongsvinger sjukehus. 


Alle prøvene var fine, og jeg blei sendt hjem igjen med samme beskjed som tidligere; ta det med ro og hvil deg. Jeg labba bort til heisen og måtte le litt av heisskiltet som finnes der. Ikke er bare språket av gammelmodig art (hvem bruker benevnelsen 'De' for du i disse dager, liksom?), men det er tydelig at folk ikke tok like mye heis på den tida som vi gjør nå til dags. Instruksen forklarte i detalj hvordan en skal påkalle en heis. Godt å vite!

Lese flere gøyale ting om svangerskap? Og kanskje noen litt mindre gøyale ting. Klikk under! 
Det finnes veldig mange myter om hvor fantastisk det er å være gravid. Jeg imøtekommer dem alle på Klinkekula og forteller også de kjipe sidene ved et svangeskap. Les mer her!
Viktig å takke lesere for støtte i en vanskelig 9 måneders-periode. Sjekk ut Klinkekula for siste gravidoppdatering! 
Gravide Hollywodd-damer lar seg fotografere nakne. Lurer litt på om jeg skal gjøre det samme? Viktig å sette en lokal standard, tenker jeg. Les mer her! 

2 kommentarer:

  1. Ha ha, klarte du å dy deg og trykka kun på en av knappene? Et sånt skilt appellerer til ulydighet. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt klart! :)) Jeg klarte såvidt å la være, Elisabeth ;)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...