mandag

Vindmøllene i Høland

Forrige uke la jeg inn noen litt kvasse statusoppdateringer på Facebook-sida til bloggen om at elgen i Høland kommer til å få å få psykiske problemer over vindmølleparker i Høland i forbindelse med to oppslag i Indre. Det ante meg at noen ikke ville like forslaget, og jeg fikk rett. Protestene lot ikke vente på seg. Mulig at vindmøller både er stygt og dyrt, og at det er en fare for dyrelivet i skogene. Lite veit jeg om fugl hekker på Momoen, slik at vindmøllene forstyrrer fuglelivet. Men det jeg veit med sikkerhet er at vindmøller er det mest miljøvennlige alternativet i forhold til utvinning av elektrisk kraft. Og er ikke det et viktig argument, da? Nedover kontinentet ser en jo slike parker til stadighet, og jeg har ikke tenkt noe over om de er stygge eller vakre - bare at de er en nødvendighet. Men i Norge har vi hatt mye vann  og derfor har vannkraft vært prioritert kilde. Mens i Danmark finner en ikke akkurat de høgeste fjelltoppene med muligheter for fossekraft, og derfor har de kommet langt i utviklinga av teknologien. Akkurat som de er langt framme på design og mote, det finnes ikke en oljeskvett i det landet som en kan lene seg tilbake og nyte godt av. 

I helga smådiskuterte jeg meg lillebror om dette med å opprette vindmølleparker i Høland. Han var langt mer skeptisk enn meg. Jeg hopper jo på alt som høres miljøvennlig ut, og ivrer for at det ikke skal bygges ut flere vassdrag i Norge for eksempel. Det får en liksom ikke gjort om på igjen, og inngrepet i naturen er der for alltid. Ei vindmøll, derimot,  kan en faktisk bare plukke ned igjen uten at naturen tar noen videre skade av det. Et annet motargument er at vindmøllene avgir en del støy. Men de skal vel være langt til skogs, og med sikkerhetssone rundt, så skal det være mulig å ta skogturer uten å bli plaga ved å bare unngå å legge turen akkurat der parkene befinner seg? Eller er det slik at jeg kommer til å sitte i Aurskog og høre vindmøllene suse i Høland? Jeg bare lurer. 

Andre lokale betraktninger? 

2 kommentarer:

  1. Hei :-)

    Et kort svar på spørsmålet ditt:
    Står du under en moderne vindmølle vil den høres ut som en gressklipper. Allerede etter 500 meter lager den mindre lyd enn et kjøleskap, altså under 40 db. Når man setter opp slike vindmølleparker følger man retningslinjer slik at man unngår mest mulig støy for de nærmeste naboene. Ikke noe problem med Aurskog i allefall, tipper vindmøllene knapt er hørbare for den nærmeste naboen.

    SvarSlett
    Svar
    1. @anonmym: Hvem er du?! Jeg vil gjerne ha deg til Aurskog-Høland for å forkynne det gode budskap. Jeg synes heller ikke vindmøllene er så stygge heller jeg, da. Mye annet som er langt styggere for å si det sånn.

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...