Etter at Peer Gynt holdt på å ta livet av meg i går, så er fremdeles lysten til å snakke om ham under bunnivået. Så fra nå av benevner jeg ham som Peer Grynt og venter på at en slags god følelse skal strømme inn og omfavne meg. Legger ved et par fotos som illustrerer godt hvordan egen tilværelse utarta seg i går.
Tweet
mandag
Ikke snakk til meg
Etiketter:
Karianneliv
Grand Prix TotusenogTi
Det er viktig å holde det en lover - og her kommer det et saftig innlegg om årets Grand Prix-finale (og gammel benevnelse er fortsatt best).

Programlederne gjorde etter alt å bedømme en god innsats. Erik Solbakken som en ustyrlig valp som står og krafser Nadia på leggen er jo alltid et søtt innslag. Haddy som den store divaen med to fantastiske kjoler (der designeren burde få visninger i Milano på dagen). Og Nadia som TV-moderen i en skrekkelig, rød cocktailkjole (men pen benstilling - i motsetning til Haddy) - men med en nydelig aftenkjole i lilla syrin.
Ellers lurte det seg en tulling opp på scena under Spanias innslag og burde strengt bures inne på livstid for sabotasje. Det burde alle riksdekkende medier også, som gidder å gi fyren forsider og masse spalteplass. Didriken gikk ikke inn i musikkhistorien som noe voldsomt minneverdig heller, men det visste vi på forhånd.
Tweet
Etiketter:
Musica
søndag
Motivasjonsbunnivå

Anbefaler alle å besøke bloggen min i morgen når bloggemotivasjonen er litt bedre enn akkurat nå. Da er det Grand Prix (gammel benevnelse er best) som jeg skal gnafse løs på.
Tweet
Etiketter:
Karianneliv
torsdag
To be handicapped, not to be handicapped

Etiketter:
Utrop
tirsdag
Pappas interiørverden
Dette innlegget er bare ment som et gladhjertesukk og en hyllest til min kjære pappa som veit å finne egne løsninger på ting. Forrige gang jeg var på Rømskog så oppdaga jeg at kaffekjelen hadde fått en ny knott på lokket - en furudørknott av det gamle slaget fra husstandens kjøkken. Man tager hva man haver - og vips er kjelen fullt brukbar igjen.
Etiketter:
Interiørironi,
kaffe,
moro,
pappa
Peer og postmodernismen
Da har jeg trekt meg ned i eksamenshullet mitt - soverommet. Har store problemer med å sitte rolig på en stol når jeg er holder på med eksamen. Ligger på kryss og tvers i senga med pc-en på fanget, på puta, under dyna, over dyna. Innimellom må jeg ta meg lange gåturer rundt i huset for å tenke.
Uansett har jeg tenkt å få født denne eksamensungen Peer Gynt. Etter at jeg leverte et fagnotat før jul, der jeg var på leiting etter postmoderne trekk i dramadiktet, har jeg stadig forma en klarere idè om at dette kan bli en brukbar eksamensbesvarelse (jammen godt vi har valgfri problemstilling dette semesteret). Litt fordi tilbakemeldingene på fagnotatet var gode, men også fordi posmodernismen er en litt "icky" sak som helst ingen vil ta i - og da bare MÅ jeg grave i det. Er så langt i skriveprosessen usikker på om jeg klarer å definere hva postmodernismen er - men det er vel litt av postmodernismens natur; at alt skal være udefinerbart. Er også usikker på om jeg klarer å overbevise eksaminator om at blogg kan være et nyttig, pedagogiske verktøy. Time will show.
I kveld blir det Frustrerte Fruer og avspenningsbrodering.
Tweet
Uansett har jeg tenkt å få født denne eksamensungen Peer Gynt. Etter at jeg leverte et fagnotat før jul, der jeg var på leiting etter postmoderne trekk i dramadiktet, har jeg stadig forma en klarere idè om at dette kan bli en brukbar eksamensbesvarelse (jammen godt vi har valgfri problemstilling dette semesteret). Litt fordi tilbakemeldingene på fagnotatet var gode, men også fordi posmodernismen er en litt "icky" sak som helst ingen vil ta i - og da bare MÅ jeg grave i det. Er så langt i skriveprosessen usikker på om jeg klarer å definere hva postmodernismen er - men det er vel litt av postmodernismens natur; at alt skal være udefinerbart. Er også usikker på om jeg klarer å overbevise eksaminator om at blogg kan være et nyttig, pedagogiske verktøy. Time will show.
I kveld blir det Frustrerte Fruer og avspenningsbrodering.
Tweet
Etiketter:
Karianneliv
lørdag
Vidunderlige Jarle
Etter to år på UiO og Institutt for britiske og amerikanske studier, vandra jeg ut i verden helt hjernevaska på at den eneste litteraturen som er verdt å lese er den som er skrevet på engelsk. Og slik har det i grunnen forholdt seg i ganske mange år, til jeg i fjor ble utfordra av fader'n til å lese Vilhelm Mobergs utvandringsepos på svensk. Etter det har den standhaftige engelskelskeren moderert seg noe, og denne våren har jeg lest to absolutt lesverdige romaner av norske forfattere.
Mannen som elsket Yngve (Tore Renberg):
Dette er en oppvekstroman med røttene godt tredd ned i 90-tallets asfalt. Jarle Klepp er ung, radikal og alt annet enn mainstream. Han liker musikk som skyr hitlistene, har en kjæreste og en kompis - og holder til i oljehovedstaden Stavanger. Sammen med Katrine og Helge forfekter han kapitalismens råttenskap og er i et sultent opprør mot verden. Så kommer pene Yngve tuslende inn på arenaen med sin glatte hud og tennisracket. Og plutselig er ikke streite folk så teite lenger og Jarle vikles inn i et stadig tettere spindelvev av løgn og dobbeltliv for å komme nærmere denne engleskikkelelsen.
I likhet med "Mannen som elsket Yngve" så er også dette en oppvekstskildring - denne gangen godt planta på Årvoll i Oslo blant østkantens beste arbeidestrøk. Finn bor sammen med mora si, som etter skilsmissen har låst alle fotos av faren inn i en skuff, og forsøker etter evne å få endene til å møtes ved som butikkskoselger. Plutselig en dag kommer Finns halvsøster med Grorud-bussen og ender opp i den lille familien som et moment som forrykker relasjonen mellom mor og sønn. For hva er det med Linda? Som den respektable forfatteren Roy Jacobsen er, så deler han ikke ut fasiten på akkurat det spørsmålet. Men Lindas annerledeshet vises tydelig og er hovedårsaken til at både Finn og mora lærer ting både om seg selv, men også om hverandre.
http://bokmerker.org/wp-content/2009/08/jacobsen-roy-vidunderbarn1.jpg
Tweet
Mannen som elsket Yngve (Tore Renberg):

Vidunderbarn (Roy Jacobsen):

Dette er ei kruttønne av ei bok om svik, tapt uskyld og framtidshåp. Om barn som ikke er født med ei sølvskje i kjeften, men som etter evne prøver å gjøre det beste ut av hva som er hverdagen. På mange måter er dette hverdagsrealisme fra 60-tallet, ei politisk og kulturell brytningssone der ideen om ungdomstid forsiktig setter sine første fotavtrykk.
Etiketter:
Læs
Abonner på:
Innlegg (Atom)