torsdag

'Masse japanesere overælt!'

På min lille visitt til Praha så fant jeg fort ut at det er ikke så forferdelig mye jeg kan om europeisk historie. Iallefall ikke om den eldre historia. Ikke visste jeg at Praha har vært hovedstad omtrent like lenge som Roma (jeg visste egentlig ikke heller at Roma var Europas eldste hovedstad) og at det som i dag er Praha slott har husa sentraleuropas mektigste kongehus. Opp gjennom åra har kongehuset fordufta, men bygningene står igjen har hatt besøk både av kommunister og nazister.

Sankt Vitus-katedralen er ei massiv, gotisk kirke som ligger midt i slottsområdet. Prahas helgen, Wenceslaus, grunnla den i 925 - men det var først når Kong Karl (noen århundrer seinere) at det blei sus i serken; han ville bruke bygget til kongekroninger, familiegrav og oppbevaring av relikvier og fikk bygget ferdigstilt. Samme kongen bygde forøvrig Karlsbrua, så en byggeglad fyr dette her.

Slottet og katedralen må være Prahas mest besøkte turistattraksjon. Det krydde av folk overalt fra alle verdens hjørner. Kanskje ikke så rart, katedralen er svær som et fjell. Og sikkert ikke helt enkel å holde rein for støv (rimelig høgt under taket).

Legger ved en kort filmsnutt fra slottsområdet. På slutten kommenterer jeg at det er 'japansere overælt' - men det er ikke mulig å se eneste en i opptaket. Men de var der rett før jeg slo på kameraet, altså! Bare så det er sagt.

2 kommentarer:

  1. Jeg har vært i Praha to ganger og elsker byen, synes det er kjempeherlig der:).

    SvarSlett
  2. Nydelig sted! Håper å kunne reise tilbake en gang *smil*

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...