torsdag

Det jødiske kvartalet


Jeg har fremdeles ikke funnet ut hvorfor det er 8-9 synagoger i det jødiske kvartalet i Praha, bortsett fra at det en gang må ha vært veldig mange jøder der. I dag er mesteparten av dem museumer og - fotoet er fra den jødiske gravplassen. Gravstøttene sto i alle retninger og det var en merkelig stillhet der. Kanskje ikke så rart, i synagogen som er tilknytta gravplassen går det konstant et lydbånd som sier navna på alle som døde under 2.verdenskrig. De samme navna var rissa inn på veggene. Alle veggene var fulle.

5 kommentarer:

  1. Hei.
    Tusen takk for kommentaren og at du ble følger!! :)
    Blogging er helt nytt for meg så prøver meg frem litt.
    Flott blogg du har da! :)
    Har hatt lyst til å reise til Praha selv en dag...

    SvarSlett
  2. Blogging er så morro atte! Velkommen som ny blogger, hehe. Praha er 100 % nydelig.

    SvarSlett
  3. Jeg hadde gåsehud når jeg gikk inni der...

    SvarSlett
  4. Så du barnetegningene? Da fikk jeg gåsehud.. Synes det var en stillhet over hele kvartalet, egentlig. Ser for meg at en finner igjen den i Auchwitz f.eks.

    SvarSlett
  5. Vi var der for et par år siden, og det var en helt spesiell stemning der. Kanskje ikke så rart, egentlig...

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...