tirsdag

Gode romaner blir til dårlige filmer

'Jeg prøver meg en Edward-positur
også her.'
Etter at 'Twilight' kom hoppende på meg for en måned siden, så har jeg plutselig fått et par skuespillere å holde øye med og den ene er Robert Pattinson;  denne britiske skuespilleren med et høgst normalt utseende, men som har klart å forvandle seg sjøl til en sexy vampyr. Adapsjonen fra bok til film kan umulig ha gitt de største utfordringene i Twilight-serien ettersom bøkene er dramaturgisk bygga opp på samme måte som i filmer.

Men jeg ser med begeistring at Pattinson spiller ei av hovedrollene i filmatiseringa av boka 'Water of Elephants' av Sara Gruen, og lurer på hvordan det kommer til å gå ettersom romanen har en jeg-person som hovedkarakter med indre konflikter - og det gjerne medfører visse konflikter i forhold til at film må objektivisere fortellingene for å gjøre det attraktivt for publikum. For det er ingen hemmelighet at det er vanskelig å gjøre gode romaner, ofte med et kratt av indre konflikter, om til gode filmer. Det er mye ytre handling i film, mens gode romaner har mye indre handling. Men mulig at boka er dårligere enn hva jeg har trudd. Dårlige romaner gir ofte gode filmer.

Her er traileren for filmen. Førsteinntrykket er at at fortellinga har blitt et slags sirkusets Harry Potter med pling-musikk og elefanter.

3 kommentarer:

  1. Water for elaphants! Ei venninne anbefalte meg den for en liten stund siden, men jeg har ennå ike fått lest den. (Litt fordi ulv, ulv, hun har abefalt meg så mange rævva bøker nå)

    SvarSlett
  2. I liked it! Nobody has carried water for elephants.

    SvarSlett
  3. http://sirishverdag.blogspot.com/2010/07/vann-til-elefantene.html

    Vil se filmen!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...