onsdag

Hvordan få flere lærere?


Dette året har har jeg hatt ei masteravhandling om Peer Gynt gående, og da er det ikke så rart at en kollega poster denne kampanjefilmen på tidslinja mi inne på Facebook. Norskfaget blir nok oppfatta som ganske kjedelig og lite spennende av en del elever, og det kommer vel til uttrykk i starten av filmen. Men så kommer Anders Baasmo Christiansen og Agnes Kittelsen hoppende inn som henholdsvis Peer Gynt og Den Grønnkledde. Og det jeg lurer på; Kan ikke dere komme hoppende inn i mitt klasserom, også? Det hadde vært så utrolig stas! Også vil jeg gjerne ha med de to felegnukkerne bak der. Ingenting er som levende musikk!

Ok da. Er littegranne sarkastisk. Tiltaket er morsomt, og kampanjefilmen lå lenge på førstesida på VG Nett. Målet er å få studenter til å søke lærerutdanning, og det får den sikkert til, også! Gnist-kampanjen har vært en del av det rødgrønne prosjektet om å få flere til å bli lærere. For vi trenger lærere!! Når det lekker i yrket både foran og bak, så sier det seg sjøl at det er på tide sette inn noen tiltak. Jeg og ei venninne fra lærerstudiene blei spurt i etterkant av forsideoppslag i Aftenposten om vi kunne tenke oss å være med på å jobbe for kampanjen. Det takka vi pent nei til fordi det hjelper lite å rekruttere studenter så lenge arbeidshverdagen er for krevende (for mange) og utdanninga er bom i forhold til arbeidslivet. 

Når det er sagt, så liker jeg veldig godt å jobbe som lærer i dag. Men det har vært en lang prosess å finne ut av ting. Det jeg lurer litt på i forhold til kampanjefilmen er budskapet om å gjøre ting levende i klasserommet. Men skal skolen være tufta på opplevelser? Og hvis det langt på vei er tilfelle, da burde vel lærere også gått teaterskolen i tillegg? Nå er jeg helt sikker på at den kreative læreren er et stort pluss, men det er prinsippene bak jeg setter spørsmålstegn ved. 



Les også:

1 kommentar:

  1. godt skrevet!
    Jeg vurderer selv (i en moden alder av 33) å søke lærerutdanning, men vet ikke helt om jeg "tør" å hive meg på enda en bachelorgrad bare for å ende som arbeidsledig eller vikar...

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...