mandag

Kolestrol-Kari

Etter å ha lansert teorien forrige uke om at jeg har høgt kolestrol, har det stadig kommet henvendelser i forhold til min egen helse. Men for meg er det ganske enkel matematikk at to onkler, en pappa og en bestefar med hjerteinfarkt/kolestrol gir meg noe dårligere odds en kanskje mange andre. Nå er det overhode ikke sikkert at jeg kommer til å ende mine dager som hjertepasient, vi har også leddgikt og plattfothet i familien. Men etter to hjerteoperasjoner i nær familie på kort tid, så det var det to tanker som slo ned i skallen på meg samtidig her forrige dagen:

 1.) det er ikke hyokondersk å sjekke kolestrolet i ung alder 
 2.) jeg bør definitivt trimme mer 

Etter å ha kasta kantinematen på døra, og etter mange år tatt den tradisjonelle matpakka inn igjen i varmen, så kom jeg over en rykende fersk artikkel om hva som er sunt pr. dags dato. I følge Helsedirektoratets så er det sunt 1.) å spise grønnsaker 2.) å spise fisk. Nå er vel ikke de to påstandene det mest oppsiktvekkende på kostholdsfronten, men det jeg lurer på er for eksempel hvordan te og honning ligger an i dette landskapet? Kan en få høgt (eller lavt) kolestrol av det?

4 kommentarer:

  1. Bare spør Linda, ho kan alt om høyt kolestrol og kolestrol diett.

    SvarSlett
  2. Linda? Diett? Hun er sjølerklært matvrak.

    SvarSlett
  3. Det er ikke hypokonderisk å sjekke kolesterolet! Eller kanskje jeg bare synes det fordi jeg har sjekket det selv? Med mor og to bestemødre med høyt kolesterol syntes jeg det bare var logisk. ;)

    SvarSlett
  4. Da er vi to hyokonderiske kolestroliske unghester!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...