tirsdag

Aurskog legekontor

Hoho! På legekontoret her i Aurskog skal etter nyttår være sikra legetime innen fem arbeidsdager og telefonsvar innen to. Det høres unektelig ut som et utopi i den bygda jeg bor i. Jeg har opplevd å sitte 45 minutter i telefonkø, to timer for å levere ei urinprøve og nesten en time for å komme inn til en legitime jeg bestilte for to måneder siden.

Heldigvis har jeg en veldig dyktig og hyggelig doktor. Ville ikke bytta ut henne for alt i verden. Men så trur jeg faktisk ikke det er legene som er flaskehalsen, heller. De jobber så frakken står i vimpel. En viss tysk lege jobber så fort at døra omtrent skvetter av hengslene og bråvekker alle gråluggene som sitter og slumrer på venteværelset når han kommer for å hente pasienter.

Nå er ikke jeg akkurat en ekspert på effektivitet, men det finnes bedre måter å gjøre ting på enn slik det er i dag. Jeg  kvier meg å ta kontakt med legekontoret fordi det tar uendelig lang tid å nå fram. En må beregne å sette av halve dagen, liksom. Dessuten er det ikke alle der som har skjønt at de faktisk er en serviceavdeling. Men for bedre effektivitet så foreslår jeg følgende:

1.) Ta i bruk MAIL. På telefonsvareren henvises det blant annet til brev (!) for å komme i kontakt med personalet. Sikkert fint for alle over 80, men for alle andre funker mail helt fint. Da slipper en masse pinkoder og styr for å få bestilt time. Og kanskje en kan få svar på et enkelt spørsmål uten å måtte sitte timesvis i telefonkø, også? Slik det er i dag så blir nærmest alle tvunget til å ringe fordi de andre kanalene funker ikke bra nok.
2.) Telefonsvarer. Istedenfor å bruke tid på å høre på Bjørn Eidsvåg-låter, så kan en legge igjen beskjed og heller bli kontakta.
3.) Enkel avlevering av urinprøver. Dette har jo ikke så mye med timebestilling å gjøre, men veldig mye med misbruk av tid. Jeg leverer omtrent aldri urinprøve til ettersjekk lenger fordi det betyr kølapp og lang ventetid. En liten boks hadde løst saken enkelt. Da kan folk sette sine gule skvetter der med navn og fødselsdato - og bare gå igjen.
4.) Hva med IKKE å ha lunsj i over en time midt på dagen uten å være tilgjengelig? Jeg mener, det må da gå an å ha en turnusordning her?

Jeg har de siste ni månedene sittet på venteværelset gjentatte ganger. Og det er en alltid en haug med grålugger der. Merkelig nok. Og de trekker masse kølapper. Og jamrer over å måtte sitte en stund på en pinnestol for å komme inn (sitat: 'Fælt at jeg som er så gammel må sitte så lenge for å få komme inn!') Vel, fælt at jeg som har bekkenløsning må vente ekstra lenge fordi folk løper (eller ruller) ned legekontoret i tide og en god del utide. Jeg trur Dr. Lindbeck hadde helt rett en gang i sin tid; halvparten av de som sitter på det venteværelset kunne reist hjem igjen. Oups. Der tråkka jeg sikkert på en god del tær.

Sorry!

2 kommentarer:

  1. Hahaha! Så enig, så enig! Men la meg forskrekke deg med dette: Da vi flyttet tilbake til Oslo fikk vi fastlege på Romsås legekontor. Der tar de ikke telefonen en gang, men oppfordrer til å ta kontakt pr sms! Den koster 5 kr pr stk, og fordi de har en praksis med at de gir deg time neste dag når du sender sms (noe som egentlig høres bra ut men som er helt på trynet hvis du f.eks har jobb og ikke kan når som helst), så ender du opp med å sende ørti meldinger frem og tilbake for å forklare hvorfor du vil ha time etter klokka 14 på en torsdag, f.eks. MAIL hadde vært en skikkelig nyvinning for både ansatte og pasienter - tenk å sitte og sende sms med pasientene i det uendelige! :O Needless to say så byttet jeg fastlegekontor fort som svint, til et kontor der de iallfall tar telefonen når du ringer. :P

    SvarSlett
    Svar
    1. @ane: Det der hørtes ut som svindel.

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...