fredag

Siste tryllestavkampen er unnagjort. Harry Potter er historie.

Anmeldere har til stadig kommentert at Harry Potter-eventyret nå er over etter at siste filmen blei sluppet nå i sommer. Strengt tatt er jo gikk jo lufta litt ut av ballongen da siste bok kom på markedet, ettersom vi da veit hvordan alt ender. Filmene følger jo bøkene i så henseende ganske så slavisk, og det som er spennende er hvilke filmeffekter som er tatt i bruk denne gangen. 

Det beste med den siste filmen er at humoren er tilbake, og det synes jeg er bra. Ellers kan det bli ganske så dystert i kampen mot det onde. En av mine favorittskuespillere, Maggie Smith, er en viktig bidragsyter her. Ellers er de tre heltene er like modige som før og kjemper en innbitt kamp mot all verdens forferdeligheter. Tryllestavene flyr veggimellom og Voldemort eter seg stadig større plass i Harry Potter-land. All ære til Fiennes for utmerket, ond tolkning. 

Suverene Maggie
Det morsomste med filmen er faktisk slutten. Jeg var litt spendt på om de kom til å ta med den post-voksenscenen, ettersom den krever at karakterene er eldre og har fått barn. Men de har tatt den med, med barn og alt, og en oppsminka, eldre Harry Potter strutter rundt med en stor og glinsende giftering for å understreke at alt gikk bra til slutt. Og ettersom den sitter på høgre hånd, så betyr vel det at Harry Potter har blitt norsk på sine eldre dager. 

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker all snakke om Harry Potter, men jeg tror jeg aldri blir lei HP snakke. Det har hvert en del av mitt liv siden barneskolen å se Harry Potter på film og lese bøkene. Jeg vil savne gjengen, synd det ikke ble flere filmer. Men også godt at de endte film serien på en slik måte at alt ble avsluttet. Ingen løse tråder igjen:)

    SvarSlett
  2. Jeg har nå tenkt å se filmene flere ganger jeg da så det er nå ikke helt slutt på eventyret enda.

    Må ellers si at jeg stort sett var veldig fornøyd med siste film. Det er som du sier; litt av den gamle koselige følelsen var kommet tilbake.

    Jeg var ikke veldig imponert over den sluttdelen da... De kunne gjort litt bedre arbeid med å gjøre de gamle syns jeg, men jeg var vel egentlig forberedt på at den kom til å bli litt klein.

    Uansett, 10 år med filmhistorie er "over", hva blir det neste tro?

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...