tirsdag

Det er den draumen


Jeg leste et sted at poesi er i vinden igjen. Næringslivstopper som Bjørn Kjos har uttalt at en dag uten poesi er en dag uten mening. Og når noen kjendiser går i bresjen for noe, så har den store horden lett for å følge etter. Og ingenting er bedre enn akkurat i dette tilfellet! Sjøl har jeg alltid vært glad i poesien, men aldri vært spesielt offentlig med det. Litt fordi det å lese poesi har bitt oppfatta som litt nerdete, men også fordi den er et uttrykk for noe djupt og personlig. Og det er jo dette som er så flott med akkurat denne litteraturen; den uttrykker noe om det å være menneske og har et stor tolkningsrom. 

Da jeg la ut diktet Det er den draumen av Olav H. Hauge på Facebook-sida til bloggen, så greide jeg av alle ting å skrive feil navn under. Det var ikke helt bra for litteraten, og jeg måtte raskt skylde på en feilkobling i øverste etasje. Men mange uttrykte likevel begeistring for diktet gjennom kommentarer og likes - og på Twitter blei det igjentwitra mange ganger. Så derfor har jeg lagd en kollasj ut av diktet, og deler det igjen med alle lesere. Jeg er selvfølgelig også spesielt begeistra for diktet fordi det er skrevet på nynorsk. Det er ikke uten grunn at jeg har ei Ivar Aasen-truse til odel og eie. 

Les også: 

1 kommentar:

  1. Jeg er glad poesi kan være så mangt for jeg liker best de artige, kjappe med god rytme. Fint om kjendisene gjør sitt for å gjøre poesi mindre "nerdete", men hadde vært kulere om det først og fremst var noen yngre kjendiser, he he.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...