onsdag

Vegetar til folket! Grønnsaksrett med soyachilisaus


I det siste har jeg vært på vegetarbølgen igjen. Har gått til anskaffelse av oppskrifter og handla inn varer. Og igjen har jeg prøvd å få meg sjøl til å like aubergine. Er det flere der ute som har problemer med den grønnsaken? Da tar jeg i mot støtteerklæringer med stor takk. Mulig det er noe riv ruskende galt med hvordan jeg tilbereder grønnsaken, men utfallet blir det samme; jeg plukker den ut for å spise det andre. Hæler ikke konsistensen rett og slett. Denne vegetarretten, som jeg her kaller for Grønnsaker med soyachilisaus, har ganske så mye aubergine i seg. Så jeg må finne på noe lurt for å erstatte det. Kanskje squash? Er forøvrig en ivrig forkjemper for at vi må spise MINDRE kjøtt og MER vegetar. Denne kloden har mat nok til alle, men så lenge vi skal gafle i oss enorme mengder kjøtt hele tida, så blir ressursene veldig skjevt fordelt. 

Uansett, dette er hva du trenger for å kunne lage denne matretten: 
1 aubergine, salt, 2 ss soyasaus, 3 knuste hvitløksfedd, 4 hakka vårløk, 1 strimla, rød paprika, 4 delte mais (på langs), 100 gr, sukkererter, ca. 200 gr. ruccola, ca 400 gr. sopp, 1 pose bønnespirer, 2 ss risvin/sherry (det hadde ikke jeg, så den blei droppa), 2 ss. gul bønnesaus (fantes ikke her ute på pottitlandet, så blei også droppa), 1 ts. sterk chilisaus, 1 ts. sukker, 1 1/2 dl. hønsebuljong, 1ts. maisenna, 2 ts. vann. 

Auberginene deles i 5 cm. lange strimler og legges i et dørslag med salt på. La det stå en i halvtime og skyll. Steik hvitløk i panne og ha i vårløk og paprika. Deretter har du i aubergine. Steikes til det er mjukt. Ha i mais, sukkererter, ruccola og bønnespirer. Rør mens du steiker i 1-2 minutter. Bland sherry, bønnesaus, chilisaus, soyasaus, sukker og hønsebuljong og rør det inn. Gi det et oppkok. Rør maisenna ut i vann og rør inn. Kok i ett minutt. 

Lag også: 

1 kommentar:

  1. I LOVE eggplants!!!! My absolute FAVORITE veg! Floured, deep fried and salted is my favorite, but I love ratatouille too!

    I will try your recipe too, it sounds good! Thanks for sharing!
    Klem,
    Kimberly

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...