Flotte guiddamene våre; Ingrid og Brita Toverud. |
Aurskog-Høland har vel aldri vært spesielt kjent for å være en turistmagnet. Det finnes andre deler av landet som er langt mer spektakulære både når det gjelder natur og kultur. Turistene drar i hopetall til Geiranger og innordner seg på Hurtigruta, liksom. Fullt forståelig, det. Men det betyr jo ikke at det er helt dødt her i grenstraktene på Østlandet. Det finnes faktisk severdigheter med et historisk sus her! Det er bare at vi har en litt klossete forhistorie med at toglinjer har blitt erstatta med asfalt og dampbåter senket til ei stille framtid på sjøens bunn. I dag er jo det en tragedie, den gangen så var det kanskje en nødvendighet. Eller bare dumskap. Litt usikker.
I går var jeg for første gang turist i mitt eget nærmiljø. Jeg tok beina fatt og rusla opp på Aur prestegård for å få omvisning i bygningene på tunet samt spise rømmegrøt. Den gamle presteboligen er den eldste, bevarte trebygningen i Akershus og er i dag et slags kulturelt sentrum i kommunen. Her er det stadig ulike arrangementer; kunstutstillinger, loppemarked, konserter, temakvelder m.m.
Det finnes også et fort i Aurskog fra den tida det blei nestenkrig mellom Sverige og Norge. Urskog Fort er vel ikke akkurat iherdig vedlikeholdt fra kommunens side, men kommandantboligen og kaserna er i ok stand. Ellers er det fint å grille på fortet, og for småtroll er det spennende å gå i de underjordiske tunnelene. Spennende for voksne også det, egentlig..
Ellers var gårsdagens store opplevelse å få kjøre med dampbåten Turisten. For første gang på nesten 50 år, så går den fra Skullerud til Ørje. Til vanlig går båten nedover i Haldenvassdraget, men på grunn av krepsepest - så må hun gjennom en litt omfattende vask for å kunne ferdes i våre vann. Dampdama blei bygga i 1887 på Nylands mekaniske verksted i Oslo, og hun gikk jevnt og trutt helt fram til 1963. Fire år etter blei hun senka i Femsjøen til ei stille framtid som vrakgods. Der lå hun fram til 1997, da blei skroget heva den tolv år lange prosessen med å restaurere henne starta. 40 millioner kroner er svidd av for at dampdama skulle få lov til å tøffe i vassdragene igjen.
Båten er jo en bitteliten-Titanic. Under dekk er det en rød plysjsalong med mørkebrunt tre. Og en nusselig og trang toalett som absolutt bør testes ut. Undertegnede gjorde så!
Oppe på dekket kan du enten nyte utsikten, eller ta en matbit eller glo ned i maskinrommet. Der jobber det to svette karer; en masksinist og en fyrbøter. De drikker mye Cola og skuffer kull.
Her framme i baugen kan du sitte og titte på naturen rundt. Eller drømme deg tilbake en visst Titanic-øyeblikk.
Søndag er siste mulighet for å ta turen med Turisten. Det er ikke sikkert den er tilbake neste år. Bestill billett!!
Mer lokalt lesestoff?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar