tirsdag

Kiss My Face


Fra å være en uvitende fjott, så har jeg de siste månedene lest meg opp på alt fra tilsetningstoffer i mat til parabener i skjønnhetsprodukter. Noe må en jo fylle hverdagen med, liksom. Men ny lærdom har resultert i følgende:


  • Jeg lager min egen deodorant (slå den!) som er kjemisk rein for alskens tull som kan være blant annet allergifremkallende og  kreftfremkallende.
  • At jeg aktivt leiter etter økologisk mat og studerer etikettene alle matvarene i butikken jeg kommer over for å finne ut av hva som egentlig er i den maten jeg stapper i meg. På den måten har jeg funnet ut at en vanlig kjøpepizza kan inneholde 10-12 tilsetningstoffer, at nesten all rød fisk er oppdrettsfisk (= genmanipulert fòr og proppende full av antibiotika) og at kunstig søtning som aspartam egentlig er rottegift. 
  • At nesten all skjønnhetspleie i Norge er full av kreftfremkallende parabener. Det gjelder også produkter til baby og barn. Parabener hjelper produktet til ikke å harskne, men i Norge må en betale dyrt og leite godt i hyllene for å finne parabenfrie alternativer. 
Så hva gjør en da, liksom? Fortsetter å smøre seg inn med gugga eller dropper alt av kremer, sminke og sjampo? Du kan slappe helt av. Det finnes alternativer å få på markedet, sjøl om du ikke får tak i dem her til lands! Danmark har allerede et totalforbudt mot parabenene i produkter til barn. Begrunnelsen er ikke bare mistanken om at parabener er kreftfremkallende, men stadig nye rapporter kommer om at det er en sammenheng mellom parabener og hormonforstyrrelser hos barn. Altså, at de blir tidligere kjønnsmodne enn før. Og de blir de jo, før var ikke folk kjønnsmodne før de var rundt 20. Ihvertfall sånn nesten. 

For å finne parabenfrie produkter, så er det altså en mulighet å ta seg en harrytur til Danmark og hamstre til taket. Jeg, derimot, velger å bruke iHerb (klikk her) og få sendt godsakene rett hjem i postkassa. Det forutsetter litt engelskkunnskaper, men er på den annen side veldig lettvint. Fyll inn søkefeltet med for eksempel 'paraben free body lotion' og det popper opp altenativer i alle prisklasser. Så langt har jeg landa på en body lotion fra Kiss My Face (klikk her). Litt tilfeldig at det blei den med oliven og aloe vera, men kremen er veldig god. Trekker raskt inn i huden og har ei mild duft. Anbefales!

4 kommentarer:

  1. Kjempebra. Skal hive meg i sjåppinga en sein kveld jeg får det for meg. Vi driver også med opprenskning, og jeg trur det er kjempeviktig å være bevisst på hva man hiver i munnen og klasker på kroppen. Mini får nøytral babyolje og kun det.

    Jeg har lurt litt på om det her med å bruke ansiktskrem er et skapt behov og ikke et reelt et. Da jeg gikk til hudpleie på et sånt spa etter å ha latt vær å bruke ansiktskrem i ca. et år, fikk jeg kompliment for å ha fin ung hud. Det fikk meg til å stusse. Eller kanskje det er sånt de sier til alle som dumper inn der.

    SvarSlett
    Svar
    1. @bøllemamma: Jeg tenker vel at det er en sammenheng mellom økning i tilfeller av kreft, Alzheimer, allergi og astma, ADHD m.m og hva vi putter i oss og (som du sier) hva vi klasker på kroppen. Jeg trur mye av 'kremhysteriet' er skapt av handelsstanden. Det er mye penger i velvære.

      Slett
  2. Jeg prøver selv å lese meg opp på ting, men er ikke i nærheten av dette... Lage egen deo - imponert! Viktig å bli mer bevisst på hva vi smører på kroppen, for det trekker jo inn i huden. Og ikke minst på hva vi spiser.... Vi er vel snart hel konserverte hele gjengen....

    Elin

    SvarSlett
    Svar
    1. @elin: Jepp. Vi kommer til å være selvlysende når vi går i grava. Heldigvis er trenden å være mer bevisst! Det er bra. Som forbrukere kan vi legge press på de som lager produktene.

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...