fredag

Storkirke med lille-Jesus

Ettersom Sveriges tronearving gifta seg med sin personlige trener, Daniel, den 19. juni - så blei det lagt inn et obligatorisk besøk i Storkyrkan under besøket i Stockholm. Victoria og Daniel er jo en slag solskinnshistorie på lik linje med Sonja og Harald, og når en gutt av folket får lov til ekte Sveriges tronearving, så blir det gjerne litt ståhei. Da jeg besøkte kirken var det veldig lite ståhei der, noen få sjeler hadde funnet veien til kirkerommet for høstakkegudstjenesten. Store blomsteroppsatser og geistelige med flotte kapper var forsvunnet som dugg for sola. I steden for sprada det rundt et knippe turister i samme ærend som meg sjøl; få se kirka der Victoria gifta seg.
Det er egentlig litt rart at kirka heter "Storkyrkan", den er mye mindre enn Nidarosdomen. Men den har noen flotte, kongelige sitteplasser framme ved alteret som gir hedersplass til alle geistlige som er på besøk. Kirka er lagd av rød stein med digre søyler på to rader. Så hvis du var gjest i Victorias bryllup, og havna bak ei slik søyle, så ville jeg følt meg snytt. Altertavla er på kollisjonskurs med resten av kirka, i seg sjøl er den fantastisk i sin svarte - og sølvaktige framtoning, men med et blått glassmaleri over altertavla og rød murstein, så blei det litt pussig med ei svart altertavle.

Jeg kom også over lille-Jesus i kirka. Han sto og passa på brannslokkingsapparatet.


Oppover dette kirkegulvet gikk altså Victoria da hun skulle gifte seg. Kan tenke meg det kribla litt ekstra i kronprinsesse-magen den 19.juni. Kan også levende forestille meg at deen del gjester kunne hun gladlig ha fjerna fra lista , men som kun var der pga. sin kongelighet. Er fremdeles i sjokk over enkelte prinsessers kjolevalg under bryllupet, og det burde vært forbudt å komme inn i kirka med stygg kjole. Money can't buy good taste.
Denne lys-globusen var til tenning av lys. Alle kirker burde ha en slik.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...