torsdag

Rømskog på kartet

Det er litt småskummelt å blogge om den bygda en har vokst opp i. Mest fordi en kan fort erte på seg folk som bor der inne, og ingenting er mer upraktisk å ha 650 rømsjinger brølende rundt i hagen sin. Likevel gjør jeg et forsøk etter å ha fulgt med på butikksaken de siste to ukene. Er fullstendig klar over at det er litt kort tid med tanke på at det totalt sett har tatt fire år å komme fram til en bestemmelse på hvor butikken skal ligge. Men jeg blei så hoppende glad over at det endelig ser ut til å bli ei løsing på butikksaken at jeg ikke klarer å dy meg.
Forrige gang jeg var innom Tørnby Landhandleri så oppdaga jeg et merkelig fenomen; kunder reiste ned butikkbakken og bort til Eie for å snu. Etter nærmere spørreundersøkelser fant jeg ut at årsaken til det var at det var så trangt på parkeringa at en ikke får snudd der. Det kan i mitt hue bety tre ting; 1.) bilene på Rømskog har blitt større 2.) befolkningseksplosjon ( = flere biler) 3.) parkeringa er for lita. Men det er ikke bare trangt utenfor, også innvendig kan en møte på et par utfordringer i handelen i forhold til liten plass. Vognene er for store (men normale sett i forhold til butikker som Rimi og Rema) slik at en komme i fare for å butte med enten andre kunder eller ei hylle. Har en glemt ei vare på ruta (det er lurest å ha ei fast rute), så er det umulig å snu. Da må en enten rygge med vogna eller parkere den et lurt sted, for så å gå tilbake å hente varen. For glemske og utålmodige personer kan dette gi handelturen en ekstra dimensjon.

Det er ingen tvil om at både lokalitetene og parkeringa trenger en renessanse på Rømskog. Men det kan virke som om tid er noe en har rikelig av der inne. Det er mulig at fire år er kort tid i den store sammenheng, men i den lokale sammenheng må det da være ei halv evighet? Jeg tenker også med skrekk og en smule gru på fortsettelsen; skal det nå ta 8 år å få bygga en ny butikk?


2 kommentarer:

  1. Vi får da inderlig håpe og tro at det nå blir fortgang på sakene. Som du sier er vi der vi var for 4 år siden, og det er tragisk med tanke på alle ressurser som er lagt ned. Mye jobb, men ingen resultat. Du skriver med en humoristisk snert som får meg til å smile over en sak som jeg egentlig vil gråte av- for butikk må vi ha!!

    SvarSlett
  2. Humor er viktig for å slippe brølende rømsjinger i hagen. Bra det er du som bruker ordet tragisk, hehe. Hvor er aksjonsvilja??

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...