fredag

Blod, snørr og tårer

Forfatter Ingeborg Arvola
Noen ganger lurer jeg på hvorfor lærerutdanninga ofte legger opp pensum i skjønnlitteratur der lærerkarakteren ikke framstilles særlig flatterende. 'Blod, snørr og tårer' er en ungdomsroman med bøllete Simon som tømmer vann i stefars laptopp og dynker nabokatta i maling slik at den må avlives. Nå er det jo gjerne slik at bølling har et opphav, og Simons opphav er mammas nye kjæreste (som han ikke fordrar) og at bestekompisen - Jan - forsvinner slik at han blir aleine igjen om å få buksevann og bank. Men midt i alt gørret så vokser det fram et vennskap med ei jente, en ny farsfigur og en hemmelig klubb. Det eneste kjipe som blir igjen er... læreren.




13 kommentarer:

  1. Flott boktips!
    Ønsker deg ei god helg, Karianne
    Klem Tonje

    SvarSlett
  2. God helg til deg, og! Boktipset er ikke så halvgalt, faktisk. Jeg trur mange kidos vil like det!

    SvarSlett
  3. Hei, Karianne

    Tror også ungene vil like den boka :) Sikkert morsom :)

    SV: Hvordan legge inn likerboks til hvert innlegg: Synes det står så godt forklart her hos Jorid, les det: http://blogger-hjelp.blogspot.com/2011/02/hvordan-legge-til-facebook-liker-knapp.html.

    Spør om det er noe du ikke får til så skal jeg prøve å guide. Du kan skrive på mail: tonjebog@gmail.com

    Klem Tonje

    SvarSlett
  4. Takk for kommentar på bloggen min , det var et flott boktips du kom med, ha ei trivelig helg, hilsen Lisbeth :O)

    SvarSlett
  5. SV: Min naturlige hårfarge er lysebrun ;) Masse lykke til på eksamenene dine!! :) God helg! <3

    SvarSlett
  6. Virker som en fengende ungdomsbok, men ja hvorfor skal læreren være ukul? Kan vi skylde på denne slags litteratur for at elevene har mye mindre respekt for lærerne i dag enn tidligere? Nei, det var kanskje å dra det litt langt, men......

    SvarSlett
  7. @Tonje: Nå har jeg kløna mildt her. Den koden fungerte ikke hos meg, etter å ha leita opp 'data:body:post' ørten ganger, så gikk jeg videre på en link som gav facebook-share. Og den fungerte! Og jeg er veldig fornøyd *smil*

    SvarSlett
  8. @Line: Danke Schön! (H)eksamen er noe hærk, men veldig nyttig etterpå! *smil*

    SvarSlett
  9. @Elisabeth: Læreren framstilles som handlingsfattig på et vis. Det er noen heftige mobbesekvenser i den boka, og læreren står på utsida og fekter. Jeg håper ikke det er slik i det virkelige liv.

    SvarSlett
  10. Takk for at du vil være med i gavedrysset mitt, men alle kriteriene må egentlig oppfylles for å være med...

    SvarSlett
  11. @Whitebite: Lektor på gang *hihi*

    SvarSlett
  12. Hei igjen
    SV: vet du hvorfor du ikke fikk det til? Lurer på om du kanskje ikke har lagt det inn på riktig sted? Veldig viktig å huske å velge sjekkboksen "velg widget maler" for å få opp . Alternativt er om jeg kan få tilgang til kontoen din og gjøre det for deg? Prøv noen ganger til og se, hvis ikke, kan jeg sikkert hjelpe :)

    Lykke til
    Klem Tonje

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...