søndag

Metallic tea

Tetrenden i Norge er definitivt på vei oppover, og sjøl om jeg har i lang tid har vært en ivrig tedrikker, så er det først i det siste at jeg har blitt gjort oppmerksom på at det er ikke bare drikken som er avgjørende for om teen er god - men hva den drikkes AV. 

På arbeidsplassen min så har jeg observerte at det er flere tedrikkende sjeler, der to av dem er menn. Nå er det ikke spesielt oppsiktsvekkende at to menn drikker te, men det som er mer interessant er at begge drikker teen sin fra glass. Altså vanlige kjøkkenglass. Blanke, små kjøkkenglass. Og hvorfor gjør de det? Det må da være mye bedre å drikke fra en termokopp? (Termokoppen er forøvrig lærerens beste venn og en kjær oppfinnelse. Nå har til og med fagforeningene begynt å forsyne medlemmene sine med dem.)


Jeg måtte jo spørre noen til slutt. Og jeg fant et svar. Og svaret er banalt enkelt; metallet avgir smak! Jeg har aldri tenkt spesielt over at teen min har metallsmak, men kan det godt hende at smaksløkene mine ikke er godt nok opptrent til å smake slike forskjeller. Men da jeg blei klar over dette her, så var det jo helt rimelig å teste ut hypotesen. Jeg fant fram kjøkkenglass, te og en vannkoker og satte i gang.

Min konklusjon blei: Teen smaker det samme, men fingrene får kjørt seg. 

Ellers reklamerer jeg freidig for ei velsmakende toddyoppskrift i linken under. For alle som har lyst på å prøve noe nytt og spennende. Særledes velsmakende! Stor takk til Beatrice som gav den til meg!

11 kommentarer:

  1. Dette med te og glass har jeg observert jeg også. At menn drikker te av glass altså, men de tilfellene jeg har sett har vært bruk av sånne store latte-glass. Det gir jo samme mengde te som en får i en stor kopp.

    Har også obersert at menn ikke koser seg med en kopp te på samme måte som damer gjør. De innhalerer, svelger og er ferdig. Veldig effektiv drikking. ;)

    Te er bra! Har nettopp kjøpt en boks med mint-te fra LØV. Har ikke prøvd den enda (har munnen full av lakris for tiden), men skal komme tilbake til om den var verdt det når jeg har fått testet. :D

    SvarSlett
  2. Ja, menn er rare de...

    Her finner du sånn fin tilleggskode til bloggen: http://www.linkwithin.com/learn

    SvarSlett
  3. Eg har tenkt på at kaffe i pappbeger smaker papp (eg har faktisk aldri drikke te i pappbeger), men ikkje at metallkoppar er eit problem. Eg har også kopp med Utdannings forbundet (med orddelingsfeil! Det er godt eg ikkje er medlem av lektor laget), og eg nekter å tru at han avgir metallsmak. Eg treng å ha lokk på koppen min, når eg spring frå klasserom til klasserom.

    Eg ser forresten på bileta dine. Eg trur vi har felles kjende.

    SvarSlett
  4. @ Beatrice: Takk for jordbærteen, snuppa! Suverent med en Lillestrøm-rægg!

    SvarSlett
  5. @ Siven: Tusen takk for link! Nå er bloggen så fancy atte! Kanskje menn trur tedrikking fra glass er maskulint?? Hehe. Lykke til med lakrisen!

    SvarSlett
  6. @ Bai: Haha! Jeg er medlem av Lektor laget! *fnis* For en lærer er det veldig viktig med lokket. Det kan fort bli litt skvulp med kopp og rettebunker i skjønn forening bortover korridorene. Hvem er det vi kjenner begge to?? Veldig nysgjerrig!

    SvarSlett
  7. Herr og fru Gravem, viss eg ikkje tar heilt feil?

    SvarSlett
  8. Næh?! Er det sant?! Fortell mer a! Digger nynorsk, forresten.

    SvarSlett
  9. ok...sånn ja.
    akkurat. ellers..?

    SvarSlett
  10. Sånn ellers er det bra! RaiRai!!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...