onsdag

Pingle

En fyr på Twitter har kalt meg pingle etter litt bloggjammer om et vepsestikk i foten, og mener at jeg bør se smerte i et langt større perspektiv; en fødsel for eksempel.

Nå synes jeg at menn skal være ytterst forsiktig å sammenligne ulike vondter med fødsel. Jeg har både hatt nyrestein, og vepsestikk under foten, og foretrekker faktisk en fødsel. Årsaken er at smerten i en fødsel ikke er konstant, og det kommer noe hyggelig ut av det til slutt. Det kommer ingenting hyggelig ut av vepsestikk, og det gjør vondt minst like lenge.

At jeg muligens har en noe lav smerteterskel er en helt annen sak. Og terskelen må ha senka seg med åra har jeg kommet fram til. (Jeg kommer sikkert til å være et sant mareritt når jeg blir 80.) Husker jeg som tenåring kunne gå hele skoledager medisinløs og med full migrene. Det skjer ikke lenger. Jeg har alltid migrenemedisin lett tilgjengelig nå. Medisinbrett ligger i samtlige vesker.

Smerte er subjektivt, og jeg har lest er sted at norske damer får flere keisersnitt innvilga pga. frykten for fødselssmerte. Flere norske damer burde tråkke på veps.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...