mandag

Hvit Nivea

På fredag reiste jeg til Oslo for å spise på økologisk bakeri. Egentlig skulle jeg skrive på masteren, men det kom litt i skyggen av å oppdage at det kun finnes èn bakerikjede i Norges hovedstad som tilbyr økologiske brød og boller. Det er de en forstår at Norge er er lite land og markedet altfor snevert i konkurranse med Baker Hansen og Baker Brun.

I følge Godt Brøds hjemmesider, så skulle det være et bakeri i Bogstadveien. Så hvis noen så ei dame med hestehale, kulemage og skolesekk gå opp og ned denne veien, så var det fordi jeg hadde et Harry Potter-perrong-øyeblikk. Bakeriet var ikke å se noe sted, og jeg gikk rundt kvartalet flere ganger for å mane det fram. Riktignok ikke med perrongvogn, men med Gule Sider slått opp på telefonen.

Etter et kort besøk på olje-og edikkbutikken, så fikk jeg oppklaring i mysteriet med det forsvunnede bakeri; det hadde rett og slett fysisk flytta på seg. Nærmeste mulighet var Bislett. Så da dro jeg til Bislett for å spise økologisk baguett, kjøpe økologiske brød og økologiske solskinnsboller. Da begynner økologien å bli viktig, føler jeg. 

Jeg fikk også den store gleden av å drikke kaffe/juice sammen med min økologiske byvenninne. Hele hennes familie har vært økologikere i mange år, så hun er godt informert om sprøytemidler, genmanipulering of tilsettingsstoffer.

Jeg prøvde å fortelle henne om parabener, men også det var hun opplyst om. (Dette er ei veldig oppegående dame). En sommer skulle hun kjøpe parabenfri Nivea solkrem i et parfymeri, og fikk beskjed fra selgedame at det var ikke videre lurt ettersom hvit Nivea harskner. Det fikk meg til å tenke på at hvit Nivea burde jo anbefales av butikkene, ikke komme med harskningspropaganda. Det er vanlig at ting harskner når de ikke tilsettes noe. Det er jo bare å se på tomatene på kjøkkenbenken. Økologiske tomater råtner, vanlige tomater kan en frakte med kamel gjennom Sahara uten at det synes. Husk solkrem.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...