fredag

Abort etter voldtekt

MOT ABORT: Fylkesleder i KrFU Emil André Erstad mener at heller ikke kvinner som blir gravide etter seksuelle overgrep bør få velge å ta abort. Foto: Privat

Ok, så er det kanskje ikke så veldig lurt å gå ut i mediene med at en synes at abort ved voldtekter er noe stort tull. Jeg antar at Facebook og Twitter har gått varme i dag etter at KrFU-lederen for Hordaland, Emil Andrè Erstad, fikk forsideoppslag i landets to største tabloider. Det er jo å be om bråk, det. Så langt har ikke den unge politikeren kommentert oppslaget noe nærmere, mens KrF-leder Knut-Arild Hareide var fort ute med å poengtere at dette er ikke et standpunkt moderpartiet har. Kanskje ikke så rart, det har vært mørkt en stund i KrF-tunnelen, og skal partiet sanke stemmer ved neste valg - så kan en ikke ha løse kanoner som Erstad løpende fritt rundt. 

Når det er sagt, så har Erstad et poeng med at veldig mange sliter med dårlig samvittighet etter aborter - og det snakkes det ikke så ofte om av en eller annen grunn. Istedenfor løper debatten avgårde om retten til abort etter uke 12 og retten til å ta prøver tidlig i svangerskapet for å avdekke Downs syndrom. Akkurat som om det gjør dette minefeltet noe enklere å ferdes rundt i. Pr. i dag utføres det omtrent 14.000 sjølbestemte aborter i Norge årlig. Det betyr at det mest sannsynlig sitter ganske mange der ute med noe skranten samvittighet over et tema som er skambelagt i enten den ene eller andre retningen. Men at jenter får dårlig samvittighet  kan jeg faktisk forstå, for når du gjør et enkelt Google-søk på abort i 12 uke, så dukker det opp noen ganske triste bilder. Ta og sjekk sjøl. 

KrFU-Erstad virker forholdsvis oppegående sånn ellers når en tar en kikk på bloggen hans. Tenkte det var viktig å si for å balansere bildet litt. 


2 kommentarer:

  1. Jeg er egentlig i mot abort. Da tenker jeg ikke på for andre, men for meg selv. Andre må få gjøre hva de mener er riktig. Men jeg vet ikke hva jeg hadde gjort hvis jeg ble voldtatt ærlig talt. det blir noe helt annet. Usikker egentlig. jeg tror nok aldri jeg kunne greid å leve videre med den skyldfølelsen jeg hadde fått etter en abort. jeg tenker sånn at "tenk hvis mamma hadde tenkt slik den gangen jeg var bare ett lite frø?". Men jeg sier igjen; jeg vet bare hva jeg mener om meg selv og mine valg, andre må få bestemme over sine:)

    SvarSlett
  2. Abort er vanskelig.. Og Erstad er veldig vågel her. Han ber jo om verbal bank fra alle kanter.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...