lørdag

Hvem av disse fortjener ikke å leve?




Da jeg først så denne plakaten, så kunne jeg ikke skjønne hvem den ene var. Måtte titte skikkelig før det gikk opp for meg hvem som skulle 'ut' - og hva som er hensikten med hele kampanjen. Abort er problematisk, og det blir ikke mindre problematisk av det kan (skal?) bli et tilbud om ultralyd med blodprøve i uke 12 for å avdekke om fosteret har en kromosomfeil. Det finnes ingen andre medisinske årsaker. Så hvorfor skal akkurat dette syndromet til pers? Det finnes da mange andre syndromer der ute som fosteret kan få, men fordi ikke kan avdekkes noe sted - så blir disse barna født. Så hvor skal grensene egentlig gå? Den etiske debatten er viktigere enn noen gang.

Les også: 



5 kommentarer:

  1. Huff, ja vanskelige problemstillinger det der...

    SvarSlett
  2. WOW! I had not seen this campaign.
    Pretty powerful and thought provoking message.

    Kimberly

    SvarSlett
  3. Jeg personlig er FOR flere ultralydundersøkelser. Ikke fordi at jeg vil Downs til livs. Jeg kjenner mange mennesker med downs og ser egentlig ikke helt problemet. Det finnes mye værre diagnoser som ikke oppdages på UL eller som oppstår under fødsel.
    men jeg har selv hatt to spontanaborter i uke 14 og et svangerskap utenfor livmor (som nesten kostet meg livet...) så jeg, med min erfaring vil gjerne åpne for muligheten for å få sjekket at alt fungerer.
    Jeg er IKKE for noe sorteringssamfunn. jeg vil bare vite at mine etterkommere har det bra der inne i "hybelen".

    SvarSlett
  4. Oj, jeg har heller ikke sett denne kampanjen.

    Jeg fikk masse ultralyder i mitt svangerskap siden det var et risikosvangerskap. Følte meg nesten presset til å ta den tidlige der du kan finne ut om Downs syndrom. Ja, jeg tok den, for den kunne også avdekke mye annet. Så sier de at jeg kan ta en duo test, eller var det trippel (?) for å finne ut om barnet hadde downs. Han hadde ingen av de andre værre tingene. Det var da jeg sa stopp. Full stopp. Greit de ser om barnet er levedyktig, at alt er i orden med organer osv, men for MEG ble det helt og fullstendig feil å måtte ta masse tester "bare" for å event. finne det ene lille kromosomavviket.

    Skyt meg gjerne (verbalt!!) men jeg syns verden har blitt gal gal gal. Skal vi være like alle sammen? Skal ikke de flotte Downs-menneskene bli født?

    Og nå fikk du meg visst i gang her.. hihi..

    SvarSlett
  5. @Sotengelen: Veldig.
    @Kimberly: I know..
    @Marit: Svangerskap utenfor livmora har jeg hørt er veldig farlig! Jeg trur det må en blodprøve til også for å finne ut om fosteret har Downs.
    @Elin: Så flott gjort! Etter hva jeg har skjønt så er det eneste målet med denne testen å avdekke Downs. Det er ingen andre medisinske årsaker.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...