søndag

Om det å ønske et nytt år velkommen

Fyrverkeriet gikk til himmels i år like trofast som alltid. Folk kravler seg ut av husa sine med sjampanjeglasset i hånda og jubelen over hvert fargerike stjernesmell i den andre. Likevel går jeg alltid det nye året i møtet med en viss tristhet der jeg står med et halvbrendt stjerneskudd i neven og kikker opp mens det kryr av mannfolk med lighter rundt i veien. Nyttårsaften skal liksom være ei feiring av det året som er gått samt ønske det nye velkommen, og alt sammen skal være så stor stas. Jeg synes ikke det er så stor stas. Hvert smell der oppe på himmelen er en påminnelse om at et nytt år er over og kan ikke leves om igjen. Hvert stjerneskudd som slokner minner meg behørig om en ny stein i alderstårnet er lagt.


Bloggeren Magnhild skriver at hun gjør de samme tingene nå som hun gjorde for ett år sia. Den samme jobben, de samme vennene og de samme navna i telefonlista. Det har med andre ord ikke skjedd all verden. Den berømmelige tralten går ustanselig, og til slutt blir en bare vant til den fordi alt blir vane.


Et vennepar lurer på om de skal ta med seg sine to små barn og reise på et lengre turopphold i utlandet. Farte fra kontinent til kontinent, oppleve og nyte. Først og fremst for å finne tilbake til hverandre, men også for bryte ut av et mønster og kjenne livsnerva slå salto i ryggraden igjen. Jeg kjenner en misunnelse kryper opp langs øra fordi de våger å gjøre noe slikt, og fordi en sjøl så altfor fort setter livet på rutineautopiloten. Hadde jeg hatt mulighet, så ville jeg gjort akkurat det samme.


Nå trenger en riktignok ikke reise jorda rundt for å sette livet i førstegir igjen. Langt mindre prosjekter er mulig å gjennomføre, og for mitt vedkommende blir det å få være med på min første teateroppsetning (bortsett fra å være busk i skoleteateret). Det blir uvirkelig spennende, og sikkert i overkant slitsomt. Men jeg gleder meg, og det er viktigst. Og det trur jeg er viktig i alle liv; ta noen utfordringer og å ha noe å glede seg til. Programleder i NRK, Anne Lindmo, sa en gang i et intervju at hver gang hun får/oppsøker ei skummel utfordring - så må hun bare ta den for å se om hun klarer. Det er et slags motto jeg har prøvd å leve etter det siste året. Og som kanskje gjør at jeg var kanskje litt mindre trist under fyrverkeriet i år enn tidligere.




I feel rather stupid every year when it comes to the celebration for New Year's Eve. People har 
happy and want to say good bye to the old year and celebrate the new one by drinking champagne and looking at fireworks. To me all this only a reminder of another lived year and that I'm getting older. The Norwegian blogger, Magnhild, share my views on New Year's Eve. We both acknowledge that we have done the same things this year as many other years, has the same job and socialize with the same friends. Everything has become a pattern of habit. We do things simply because have got used to them. 

A couple I know is planning to travel around the world for half a year with the family as a way to find back to each other and to break a pattern. I envy them, and wish I had the opportunity to do the same. Still, you don't have go around half of the world to get out of a pattern. In February I'll experience the premiere in a local theatre production. It's new and exciting, and I look forward to it. And I think most people need to have goals like this. Something to look forward to. The Norwegian TV-host Anne Lindmo said in an interview once that when she gets a a 'scary' challenge, there is a deep urge within to accept it just to see if she can do it. I think that is a nice motto to live by. 


9 kommentarer:

  1. Med åra kjenner jeg at det der med nyttår og nyttårsfeiring har blitt langt mindre viktig. Før måtte det vært PARTY og man skulle gjøre og tenke på ditt og datt. Har nok blitt gammal og satt og ikke så opptatt av at det er slutten på noe og starten på nye nytt. Verdsetter "det gamle vante" på en annen måte, men ble nok en smule sentimental i går (eh forgårs) likevel. Grunnen til det var at vi var sammen med venner som har mista to av sine familiemedlemmer i 2011. Og nå har jeg visst skrevet meg helt vekk og vet ikke lenger hva jeg ønska å formidle, he he. Godt nyttår i alle fall.

    SvarSlett
  2. Bra skrevet!!;)
    Godt nyttår til deg, håper du får mange utfordringer dette året, som du mestrer med glans!! Lykke til med teateroppsetningen!;)
    Klem fra størstepia

    Ps; vi sparer for harde livet så vi kan dra på en halvtårstur til østen og USA om 5 år. Ikke fordi vi trenger å finne hverandre igjen, men fordi vi elsker å reise og vil ta med barna så de også blir glade i det!!;)

    SvarSlett
  3. Skjønner følelsen, men håper alltid selv på litt forbedring. ;o)

    Riktig godt nytt år til deg! :o)

    SvarSlett
  4. Mange fine tanker du har Karianne.
    Tenk litt på dette også da... Kanskje ikke det er så dumt at det er de samme "gamle" telefonnr i telefonboken, de samme vennene..... Det betyr at du er så heldig å ha gode venner som fortsatt står ved din side, det kan også bety at du har vært heldig og ikke mistet noen dette året. Og er rutiner egentlig så dumt, kanskje ikke, iallefall ikke hvis de er gode og de funker...
    Pass heller på å gjøre små "krumspring" i hverdagen, noe jeg ikke tviler på at du gjør! He he.. :-)

    Iallefall ønsker jeg deg og dine et riktig godt nytt år og jeg er glad for at jeg har truffet deg i 2011...... Gleder meg til travle teaterdager/kvelder med deg!

    Tjobing!

    SvarSlett
  5. @Elisabeth: Vanskelig å argumentere mot dødsfall. Jeg veit at fjoråret var beintøft for mange, spesielt fordi vi hadde tidenes terrorangrep. Likevel er det noe med at jeg har en følelse av å stå på stedet hvil. Men det er selvfølgelig ikke helt sant. Jeg gjør masse hele tida.
    @StørstePia: Takk for fin kommentar! Spar og reis. Skulle ønske jeg kunne gjort det samme.
    @Heidi: Godt nytt år!
    @Anne-Elin: Jeg er glad for å ha truffet deg! Og her er det stadige sprett i hverdagen. Sistnevnt når jeg skulle sende Bjørn Teatermann foto av meg sjøl. Sendte en kamel på gjørs, jeg.

    SvarSlett
  6. hei igjen og gtakk for kommentar...
    Jeg får til å anbefale innegg på facebook jeg...
    jeg har ikke Twitter da men knappen ligger der den, klar til bruk. Både hos deg og meg...
    og i tillegg ligger det en sånn facebook greie ved siden av google-anbefal-knappen.
    aner ikke hvorfor du ikke får det til

    SvarSlett
  7. I could not agree more! This is THE year to step outside the box, break traditions, stop procrastinating, and allow dreams to come true.
    Happy New Year Karianne!
    Kimberly
    PS We spent our New Year´s Eve in Kvitfell... beautiful!

    SvarSlett
  8. Nyttår er jo ei tid for å sjå seg både litt framover og litt bakover.
    Eg synes du er tøff som blir med på teater. Kva andre draumar har du som du vil leve ut? Eg foretrekk sjølvsagt å angre på noko eg har gjort enn noko eg ikkje har gjort, så eg skal fortsette å gå hardt ut i det nye året!

    SvarSlett
  9. @Marit: Men fungerer knappene??
    @Kimberly: Thank you! Happy New Year to you!!
    @Propelle: Høres bra ut! Jeg kunne egentlig bare tenkt meg å riste løs på den hverdagen. Mulig jeg har veldig eksotiske drømmer..

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...