lørdag

Hva skulle skipet ved de klippene etter??

FORLISTE: 3 skal ha omkommet og 40 er fortsatt savnet etter at cruiseskipet kantret lørdag. Foto: Scanpix

Cruiseferie frister ikke voldsomt når en ser denne kolossen ligger og dupper utafor et skjær ved Italias kyst. Over 4000 passasjerer som fikk oppleve Titanic in real life, liksom. Og sjøl om det er rapportert om kun tre dødsfall så langt, så er fremdeles over 40 savna -  så dette kan blir seende riktig begredelig ut.

Det jeg ikke skjønner er hva det cruiseskipet gjorde så nærme noen klipper? Når jeg kjørte jolle som jentunge, så passa da jeg meg for ikke å komme for nærme land på steder der det så mistenkelig steinete ut. Dette er kommentaren kapteinen har gitt: 
'Vi gikk i normal fart da vi plutselig kolliderte med en rekke store steiner på skjæret, som ikke fantes på kartet. Vi befant oss 300 meter fra klippene og skjæret skulle ikke vært der. Jeg og mannskapet var de siste til å forlate skipet. Jeg vil også legge til at avgjørelsen om å dirigere skipet mot øya Giglio ble enstemmig vedtatt av ledelsen på skipet.'
For det første er det veldig merkelig at et skjær ikke er avmerka på kartet. For det andre; hva skulle cruiseskipet i det farvannet der etter? Det er som om han (eller alle sammen, da) har tenk at: 'Aha, DER er det noen klipper! La oss dra DIT!' For jeg helt sikker på at klippene var avmerka på kartet. Jammen godt den kapteinen ikke skal manøvrere cruiseskip inn Geirangerfjorden. Det hadde ikke sett pent ut. 

Les også:



4 kommentarer:

  1. Jeg registrerte også de der steinene som stakk opp av vannet på alle nyehtsbildene og tenkte med meg sjøl at han der kapteinen må jo være helt ammatør!
    sånne båter har jo både sonar og radar og GPS så selv om ikke skjæret var inntegna på et kart så var det antageligvis et par elektroniske duppedingser som kunne ha avverga tabben dersom noen bare hadde kasta et blikk bortpå...

    SvarSlett
    Svar
    1. Merkelig sak. Han skulle visstnok inn mot land for å tute på noen han kjente...??

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...