onsdag

Bridesmaids

Det er en amerikansk tradisjon jeg virkelig er misunnelig på, og det er det lille hoffet som bruden har med seg på bryllupsdagen. Jeg er litt usikker på om alle er forlovere, eller om de bare er til utstilling, men  det må være fantastisk å være brud og ha et arsenal av damer rundt seg på en slik høytidsdag. Da kan det omtrent være umulig å få kalde føtter. Og stakkars brudgommen, han må stå til rette for en hærskare ilske damer hvis ting går skeis. Skulle jeg vært brud i morgen, så ville jeg helt klart ha utstyrt meg med MANGE bridesmaides. Og de skulle hatt hoggtenner alle sammen. 

Nuvel. Denne jula blei det en del filmtitting på kveldene, med varierende hell av filmvalg riktignok, men 'Bridesmaids' var et av de mer interessante valgene. Seks damer i samme filmbuketten lager en komedie om det å gifte seg. Eller rettere sagt; om alt det som kan skje med en brud i forkant av et bryllup. Manuset er skrevet av bl.a. Kristen Wiig (som norske medier var pinlig opptatt av hadde norske røtter), men hun spiller også hovedrolla som Annie. Nå er det riktignok ikke Annie som skal gifte seg, men venninna hennes; Lillian. Men Annie velges til 'maid of honour', og kort fortalt er det den personen som skal finne på alle de gøyale tingene med bruden i forkant av bryllupet. Og da er ikke filmen mer vanskelig av seg enn at det er det færreste av de gøyale tingene som går helt etter planen, og ender med varierende katastrofer og at vennskapet blir satt på prøve.

Jeg har litt vanskeligheter å godta 'Bridesmaids' som en komedie, sjøl den blei lansert som det. Den innehar definitivt elementer av komikk, og det er en viss doscene der som aldri kommer til å forsvinne fra hukommelsen noen gang, men en ligger ikke på ryggen og gapskratter av alle morsomhetene. For den er ikke morsom. Kristen Wiig er definitivt søt og sjarmerende på alle vis, men plottet er forutsigbart og løfter ikke fortellinga til å være noe å le av, heller. Likevel, masse kudos til at seks damer står i bresjen for prosjektet. Det er vågalt å prøve. Dessuten er det befriende å se rynker og føflekker overalt. Jeg savner det i amerikansk film.

Filmens store stjerne er Melissa McCarthy, som jeg ved en liten uheldig feiltagelse i bilderedigeringa greide å kalle Sookie McCarthy. Det stemmer jo sjølsagt ikke, men hun spilte Sookie i tv-serien 'Gilmore Girls' som gikk på skjermen i mange år - og som jeg glodde trofast på. Sookie er en forholdsvis kjatrete karakter med slitsom stemme og stor lidenskap for kaker. Kontrasten ligger i at skuespilleren i 'Bridesmaids' spiller en heller mandig dame med djup stemme og sans for grove vitser. Overraskelsen var å finne ut at McCarthy har et så stort spekter å spille på. 


Les også: Vestfoldgirl's forsøk på å få filmen til bli morsomt. Hun kommer fram til omtrent samme resultat som meg. 


Mine spekulasjoner om hvem som må spille Harry Hole i Hollywood. Hørte jeg Skarsgård? Han vampyren, altså. Ikke faren. 

Ettersom jeg synes bloopersene er morsommere enn sjølve filmen, så legger jeg ved en link der du kan se alle de gøyale tingene som skjer bak kamera. Noen ganger er det underholdning god nok! 



I always envied the American tradition to have many bridesmaids when you get married. How wonderful to have a whole court around you on this abnormal day. This Christmas I watched 'Bridesmaids', a movie that shows how bad things can go with the 'wrong' maid of honour. Kristen Wiig is one of the script writers and plays Annie, the bride's best friend and a little bit out of the loop when it comes to arranging pre-wedding activities. 


The film was launced as a comedy, but I can't exactly understand why. It certainly has comic elements, and except from the toilet scene, I didn't laugh my shirt off once. But I give credit to the actors for trying, and especially Melissa McCarthy who wonderfully plays the masculine woman Megan. A great character. 


4 kommentarer:

  1. Jeg har aldri sett denne filmen, jeg tror ikke akkurat det er en film jeg vil like he he:)

    SvarSlett
  2. Glemmer aldri den doscenen.. akkurat hakket for drøyt, eww :P

    SvarSlett
  3. Jeg så den på et fly, det var grei underholdning, for all del. Men ga den meg noe? Ikke det spøtt.
    Likte, som deg, McCarthy. Morsomt med en tjukk dame som får være med på glanset film. Hun er god.

    SvarSlett
  4. @Elin: Joda! Den er verdt å se, synes jeg. Det er bare ikke en komedie.
    @Mira: Doscenen er den beste! Jeg lo skikkelig.
    @Siri: McCartht rocks!! Tipper jeg ville likt å se den på et fly.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...